Categories: جهان

در ادامه اعتراض به قرآن سوزی؛ عراق سفیر سوئد را اخراج کرد

به گزارش فرانیوز؛ ساعتی پیش از این خبر، اعلام شده بود که دولت عراق در پیامی به سوئد اطلاع داده است در صورت تکرار سوزاندن قرآن، بغداد روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع خواهد کرد.

پناهجوی عراقی در سوئد که دو هفته پیش نسخه‌ای از قرآن را در استکهلم آتش زده بود، روز پنجشنبه بار دیگر این اقدام را تکرار کرد.

همچنین او پرچم عراق را هم آتش زد.

محمد الشیاع السودانی نخست وزیر عراق در نشست فوق العاده امروز کابینه دولت خود در واکنش به اقدام مجدد سوئد در صدور مجوز برای اهانت به قرآن کریم از وزارت خارجه عراق خواست تا هرچه سریع تر به سفیر سوئد در بغداد ابلاغ کند که خاک عراق را ترک کند.

نخست وزیر عراق همچنین از وزارت امور خارجه این کشور خواست تا هرچه سریع تر کاردار سفارت عراق در استکهلم را به بغداد بازگرداند.

به گزارش المیادین، جمعی از مسلمانان خشمگین ساکن استکهلم نیز با تجمع مقابل سفارت عراق در این شهر، به این اقدام موهن اعتراض کرده و فریاد‌های “لا اله الا الله، محمد رسول الله” سر دادند.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق هم اعلام کرد، دستور خروج سفیر عراق در سوئد صادر شد و به سفیر سوئد دستور داده شد خاک عراق را ترک کند.

نوری المالکی نیز حمایت خود را از تصمیم بغداد برای خروج نمایندگی عراق از سوئد و اخراج سفیر سوئد از عراق اعلام کرد.

علی المؤید، رئیس مرکز رسانه و ارتباطات عراق نیز مجوز فعالیت شرکت ارتباطات اریکسون سوئد در خاک عراق را به حالت تعلیق درآورد.

عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق نیز به شدت اقدام غیرمسوولانه و تکرار اهانت به قرآن کریم و اهانت به پرچم کشور عراق را محکوم کرد.

خبرگزاری رسمی عراق نیز اعلام کرد، هیام الیاسری، وزیر ارتباطات عراق در واکنش به تکرار هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، همکاری با تمامی شرکت‌های سوئدی را ممنوع اعلام کرد.

پارلمان عراق نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از اتفاقاتی که امروز مقابل سفارت عراق در استکهلم رخ داد، از اقدامات بغداد در این رابطه حمایت کرد.

اداره اوقاف اهل تسنن عراق نیز در واکنش به تکرار اهانت به قرآن کریم در سوئد، تحریم کامل کشور سوئد را خواستار شد و از کشور‌های عربی خواست پا جای پای دولت عراق بگذارند و موضعگیری بغداد را در پیش بگیرند.

بامداد پنج شنبه ۲۹ تیرماه ده ها تن از هواداران مقتدی صدر شامگاه چهارشنبه در اعتراض به صدور مجوز دوباره به این پناهجو، به ساختمان سفارت سوئد در بغداد یورش بردند و بخشی از آن را آتش زدند.

پیشتر « توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد در واکنش به یورش به سفارت این کشور در بغداد گفته بود: واضح است که مقامات عراقی در مسئولیت خود برای حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک ناتوان هستند.

بنابر گزارش‌ها، در این حمله به کارکنان سفارت سوئد آسیبی نرسید و دولت عراق هم این حمله را محکوم کرد.

وزارت خارجه سوئد با احضار کاردار عراق در استکهلم، این حمله را محکوم کرد و یادآور شد که مقام‌های عراقی باید از نمایندگی‌های دیپلماتیک محافظت کنند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago