در آستانه سالگرد قتل مهسا امینی و در راستای تشدید فشارها؛ ۱۲ دانشجوی تربیت مدرس از سوی نهادهای امنیتی احضار شدند

به گزارش فرانیوز، در این گزارش آمده است که تماس‌ نیروهای وزارت اطلاعات با دانشجویان «اغلب بدون ذکر نام نهاد امنیتی تماس‌گیرنده و دلیل احضار دانشجو» صورت گرفته و در برخی موارد، پس از آنکه تماس‌ها بی‌پاسخ ماندند، با خانواده‌ دانشجو تماس گرفته‌ شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان این اقدام را بخشی از سرکوب فراگیر دانشجویان و دانشگاهیان توصیف کرد و افزود: «این اقدامات در پی فرا رسیدن سالگرد قتل ژینا (مهسا) امینی و هراس سیستم سرکوب از اعتراضات دانشجویی و با انگیزه‌ ایجاد رعب و وحشت در میان دانشجویان صورت می‌گیرد».

بنابر این گزارش، در سال گذشته نیز دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی «بارها به این حربه متوسل شدند و دانشجویان بسیاری را احضار و تهدید» و «آن‌ها را مجبور به امضای تعهدنامه‌ای مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات» کردند.

این گزارش با تاکید بر اینکه «مطابق قانون، احضار تلفنی شهروندان هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارد و احضاریه بایستی به‌صورت کتبی ابلاغ شود»، تاکید کرد که شهروندان و همچنین دانشجویان «هیچ‌گونه الزام قانونی و حقوقی برای پاسخ‌‌گویی به تماس‌های تلفنی نهادهای امنیتی و متعاقبا احضار تلفنی ندارند».

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارش روز چهارشنبه نوشت: «به دانشجویان توصیه می‌کنیم با آگاهی از حقوق خود نسبت به این احضاریه‌های غیرقانونی عمل کنند».

پیشتر دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، از همکاری رییس این دانشگاه با وزارت اطلاعات خبر داده  و گفته‌اند که وزارت اطلاعات با ورود به موضوع دانشجویان، اقدام به احضار و بازجویی از آن‌ها کرده است.

برخورد با دانشجویان و ایجاد ترس عمومی در بین آن‌ها یکی از راهکارهای دستگاه‌های امنیتی در دهه‌های گذشته برای خاموش کردن اعتراضات جنبش دانشجویی بوده است.

همزمان مهدی گلشنی، مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران، روز چهارشنبه به بهانه «ترافیک» در آستانه بازگشایی مدرسه‌ها، بر لزوم «مجازی شدن آموزش دانشگاه‌ها» دست‌کم تا ۱۰ مهر تاکید کرد.

مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران همچنین از مکاتبه با  وزاراتخانه‌های آموزش عالی و علوم و بهداشت برای مجازی شدن دانشگاه‌ها در۱۰ روز اول مهر خبر داد و گفت این درخواست «در راستای کاهش ترافیک پایتخت» صورت گرفته است.

مهدی گلشنی افزود که با بازگشایی مراکز آموزشی در مهر ماه، پیک صبحگاهی ترافیک افزایش می‌یابد و «بررسی‌ها نشان داده حدود ۲۹ درصد سفرها تحصیلی» است؛ به همین دلیل، در «ستاد استقبال از مهر» و «کمیته حمل‌ونقل» تمهیداتی برای مجازی شدن دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

بی بی سی فارسی نیز در این باره نوشت: از آبان ماه سال گذشته، بعد از حدود یک ماه اعتصاب و حاضر نشدن دانشجویان معترض بر سر کلاس‌های درس، جریان بازداشت دانشجویان با دستگیری صدها نفر در دانشگاه، خوابگاه، یا در منزل و مسیر دانشگاه اوج گرفت.

همزمان موج کم سابقه محرومیت از تحصیل و امکانات رفاهی و احضار به حراست دانشگاه‌ها هم پیگیری شد.

در آبان ماه گذشته فایل صوتی به دست بی‌بی‌سی فارسی رسید که در آن، فردی به نام «شکوهی» که احتمالا یک مقام وزارت اطلاعات بود، در جلسه «مدیران امنیتی بلند پایه جمهوری اسلامی»، بازگشایی دانشگاه‌‌ها بعد از دو سال تعطیلی کرونایی را «اشتباه بزرگ» خوانده بود و نظام را به خاطر صدور این مجوز، دچار «فلج تحلیلی» ارزیابی کرد.

همه این اقدامات در راستای تلاش برای پیشگیری از موج دوم اعتراضات در کشور در استانه نزدیکی به سالروز قتل حکومتی مهسا امینی است. مقامات حکومتی در هفته های اخیر به کرات در سخنرانی ها و اظهارنظرات خود نسبت به خیزش دوباره مردمی ابراز نگرانی کرده و تمهیداتی برای جلوگیری از اعتراضات در کشور با سرکوب بیشتر معترضان و منتقدان در نظر گرفته اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago