Categories: ایرانجهان

درخواست ۱۲ سناتور از بایدن: محموله‌های نفت ایران را توقیف کنید

تعدادی از سناتورهای هر دو حزب آمریکا، با امضا نامه‌ای از جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده خواستند که برنامه توقیف محموله‌های نفت و گاز جمهوری اسلامی که از طریق دور زدن تحریم‌ها صادر می‌شوند را از سر بگیرد.

به گزارش فرانیوز، جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه و ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات که این نامه را تنظیم کرده‌‌اند متذکر شدند که دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا بیش از یک سال می‌شود که امکان توقیف هیچ محموله نفتی ایران را نداشته است.

در این نامه که به امضا ۱۲ سناتور آمریکایی رسیده است آمده که از زمان فعال‌شدن برنامه دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۹، این دفتر اقدام به ضبط حدود ۲۲۸ میلیون دلار نفت خام و نفت کوره ایران کرده که مربوط به نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.

این نمایندگان در ادامه متذکر شدند که قدرت اجرایی دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا، با سیاست‌های داخلی وزارت خزانه‌داری محدود شده است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ماه گذشته میلادی اعلام کرد صادرات نفت ایران به بالاترین میزان خود از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱٨ رسیده است. به گفته او، ایران طی سال گذشته ۸۳ میلیون بشکه نفت بیش از سال قبل‌ تر صادر کرده است.

روزنامه تایمز چندی پیش نوشته بود که حزب کمونیست چین با سوءاستفاده از تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، نفت ایران را به نصف قیمت یعنی ۳۷ دلار برای هر بشکه می‌خرد و در هر بشکه تنها هفت دلار سود نصیب جمهوری اسلامی می‌کند.

در گزارش تایمز همچنین آمده بود که سپاه پاسداران که نقش کلیدی در سرکوب معترضان در ایران دارد، درآمدهای هنگفتی از محل فروش قاچاقی نفت به دست می‌آورد که بعضاً صرف گروه‌های تروریستی منطقه از جمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن می‌شود.

سناتورهای هر دو حزب ایالات متحده در نامه خود از بایدن خواسته‌اند به وزارت خزانه‌داری برای حمایت و تامین مالی برنامه دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا برای توقیف محموله‌های نفتی ایران در سال مالی جاری، دستور مستقیم بدهد و از این وزارتخانه بابت عدم اختصاص بودجه‌ای به توقیف محموله‌های نفتی ایران که مطمئن‌ترین راه برای اجرای تحریم‌ها محسوب می‌شود، توضیح بخواهد.

این نامه روزی به کاخ سفید ارسال شد که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در خلیج عمان توقیف کرده است و این اقدام را تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی دانست.

بر اساس داده‌های ردیابی ماهواره‌ای  MarineTraffic،  این کشتی از کویت آمده و مقصد خود را شهر هیوستون در ایالت تگزاس آمریکا ذکر کرده بود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago