Categories: ایرانجهان

درخواست قانونگذاران آمریکا از بایدن برای تخلیه محموله نفت توقیف شده ایران

به گزارش فرانیوز، این نمایندگان در نامه خود عنوان کردند: «لازم است دولت روشن کند که ایران و سازمان‌های تروریستی خارجی تعیین‌شده نمی‌توانند مانع از اجرای عملیات قانونی دولت ما شوند».

تأخیر در تخلیه محموله تا حدی به دلیل ترس شرکت‌های کشتیرانی از پیامدهای احتمالی از سوی جمهوری اسلامی است، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، در اواخر تیرماه تهدید کرده بود که «اگر شرکتی بخواهد نفت ما را از نفتکش توقیف شده خالی بکند ما آن شرکت را مسئول می‌دانیم».

اکنون شرکت‌های کشتیرانی به دلیل تهدیدات جمهوری اسلامی حاضر به تخلیه بار این نفتکش نیستند، چرا که نگران‌اند در صورت مشارکت در تخلیه محموله این کشتی، دیگر خریداران حاضر به استفاده از کشتی‌های آنها نشوند.

نفت‌کش سوئز راجان از ۳۰ مه در نزدیکی گالوستون در ۸۰ کیلومتری هوستون متوقف شده است. ایالات متحده این نفت‌کش را در اجرای تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران توقیف کرده است.

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه به همراه ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات و دیگر نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در نامه‌ای به جو بایدن و مقامات ارشد دولت گفتند که اگر شهروندان آمریکایی و شرکت‌های درگیر دائماً در سایه ترس از تلافی ایران زندگی کنند، اجرای تحریم‌های نفتی نامربوط خواهد بود.

در متن این نامه که در عصر روز سه‌شنبه به کاخ سفید ارسال شده آمده است: «ضروری است دولت این مسئله را روشن کند که ایران و سازمان‌های تروریستی خارجی وابسته به آن نمی‌توانند جلوی دولت ما را در اجرای قوانین مشروعش بگیرند».

آن‌ها همچنین خواستار گزارش دولت از پیشرفت روند تخلیه نفت از این نفتکش توقیفی شدند.

قانونگذاران ارزش نفت این نفتکش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را ۵۶ میلیون دلار برآورد کردند. فروش و انتقال درآمد حاصل از این محموله توسط ایالات متحده به صندوق حمایت از قربانیان دولتی تروریسم ایالات متحده کمک می‌کند که غرامت قربانیان حملات را جبران می‌کند.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که ایران ظرف دو سال گذشته دست‌کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و دوازده کشتی دیگر را هدف حمله قرار داده است. بیشتر این حملات و توقیف‌ها در حوالی تنگه هرمز رخ داده است.

نیروی دریایی جمهوری اسلامی روز هفتم اردیبهشت نفت‌کش «ادونتج سوئیت» را که مقصدش بندر «هوستون» در ایالت تگزاس آمریکا با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است، توقیف کرد.

تحلیل‌گران حوزۀ مسائل ایران بر این باورند که توقیف نفت‌کش «ادونتج سوئیت» توسط حکومت ایران، احتمالاً به‌تلافی دستور توقیف نفت‌کش سوئز راجان از سوی آمریکا صورت گرفته است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago