درخواست برای بررسی جنایت جنگی اسرائیل در حمله به بیمارستانها؛ آمریکا می گوید از حماس بخواهید از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده نکند

به گزارش فرانیوز، اسرائیل حملاتش را به اردوگاه آوارگان طولکرم کرانه باختری در صبح سه‌شنبه ۲۳ آبان ادامه داد. ارتش اسرائیل از کشف ورودی یک تونل حماس در یک مسجد در نوار غزه خبر داد.

ارتش اسرائیل خبر داد که یک تونل حماس را در جریان عملیات زمینی ارتش در نوار غزه کشف کرده است.

بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل طی شبانه‌روز گذشته ۲۰۰ موضع گروه حماس شامل پرتابگرهای موشک‌های ضد تانک و مراکز تولید سلاح را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل گفت که در طول شب گذشته، سربازان مواد منفجره مخفی را کشف کردند، فلسطینیان تحت تعقیب را بازجویی و بازداشت کردند و با «عوامل تروریستی محلی» درگیر شدند.

بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل حمله‌ای پهپادی را علیه گروهی از فلسطینی‌های مسلح انجام داد که مواد منفجره را به سوی نیروهای ارتش پرتاب می‌کردند.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین گفت در جریان این درگیری‌ها و در نتیجه حمله پهپادی، دست‌کم شش نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند.

دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی جدید گفت حمله‌های غیرقانونی ارتش اسرائیل به تاسیسات پزشکی، پرسنل و حمل‌ونقل، سیستم بهداشت و درمان غزه باید به عنوان جنایات جنگی بررسی شود.

این سازمان نوشت که با وجود ادعای ارتش اسرائیل در پنج نوامبر مبنی بر «استفاده حماس از بیمارستان‌ها» هیچ مدرکی ارایه نشده است که محروم کردن بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها را از وضعیت حفاظت شده‌شان توجیه کند.

شامگاه دوشنبه وزارت خارجه آمریکا از کسانی که برای متقاعد کردن اسرائیل برای محافظت از بیمارستان‌ها در غزه تلاش می‌کنند خواست به حماس نیز فشار بیاورند از بیمارستان به عنوان سپر دفاعی استفاده نکند.

متیو میلر با اشاره به سوختی که اسرائیل پیش‌تر برای به‌کارگیری در بیمارستانی در غزه اعطا کرده بود گفت که بر اساس گزارش‌ها از سوی نیروهای حماس ربوده شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دوست داریم ببینیم کسانی که اسرائیل را برای محافظت از بیمارستان‌ها دعوت می‌کنند، از حماس بخواهند بیمارستان‌ها را تخلیه کند و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده نکند.

متیو میلر با اشاره به سوختی که اسرائیل برای به‌کارگیری در بیمارستانی در غزه اعطا کرد اما از سوی نیروهای حماس ربوده شد، افزود: دوست داریم ببینیم حماس از ذخیره سوختی خود که رویش نشسته بردارد و به بیمارستان‌ها در شمال غزه بدهد.

پیش‌تر، پزشکان بدون مرز هشدار داد که از کار افتادن بیمارستان شفا فاجعه انسانی در غزه را بیشتر می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر در همین راستا حملاتی را که در فاصله هفت اکتبر تا هفت نوامبر به بیمارستان‌های اندونزی، الاهلی، مرکز بین‌المللی مراقبت‌های چشمی، بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین و بیمارستان قدس انجام شده بود بررسی کرد.

این سازمان گزارش داد که نگرانی‌ها در مورد حملات نامتناسب اسرائیل به بیمارستان‌ها افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، حتی تهدید یک حمله جدید یا آسیبی جزیی هم می‌تواند پیامدهای مرگبار برای تعداد زیادی از بیماران و کادر درمانی آنان داشته باشد.

این سازمان از دولت اسرائیل خواست که حملاتش به بیمارستان‌ها را پایان دهد و تاکید کرد کمیسیون مستقل بین‌المللی و دیوان کیفری بین‌المللی باید در این زمینه تحقیق کنند.

واشینگتن پست در گزارشی به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت که این کشور و حماس به توافقی برای آزادی حدود ۷۰ زن و کودک گروگان گرفته شده نزدیک‌اند.

این مقام گفت که نتیجه این توافق احتمالا ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود و طی آن، گروگان‌ها در ازای زنان و جوانان فلسطینی زندانی در اسرائیل، به‌صورت گروهی آزاد می‌شوند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل به دنبال آزادی ۱۰۰ زن و کودک گروگان است اما حماس تمایل خود را برای آزادی تنها ۷۰ نفر اعلام کرده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام عرب نوشت که دست‌کم ۱۲۰ زن و جوان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل هستند که ممکن است در این مبادله آزاد شوند.

بر اساس گزارش واشینگتن پست، اسرائیل همچنین با آتش‌بس موقت تا پنج روز موافقت خواهد کرد تا امکان عبور امن برای گروگان‌ها و ارسال کمک‌ها به غیرنظامیان غزه فراهم شود.

صدها تن از اعضای خانواده‌های اسرائیلی‌هایی که گروه‌های افراطی مسلح حماس و جهاد اسلامی فلسطین در حمله روز ۱۵ مهر به اسرائیل گروگان گرفته اند، از بامداد روز سه‌شنبه ۲۳ آبانماه راه‌پیمایی خود را از تل‌آویو به سوی اورشلیم آغاز کردند.

این ابتکار توسط یووال هرن اعلام شده که اعضای حماس پدرش را کشتند و مادر و شش تن دیگر از بستگان او را به غزه ربودند.

در کنار اعضای بازمانده خانواده‌ها، هزاران اسرائیلی دیگر نیز برای حمایت از این خانواده‌ها، در مسیر تل‌آویو تا اورشلیم به راه‌پیمایان معترض خواهند پیوست.

این مسیر حدودا ۷۰ کیلومتری قرار است در ۵ روز طی شود تا بزرگسالان و کسانی که توان جسمی کمتری دارند هم بتوانند در آن شرکت کنند.

آن‌ها گفته‌اند که با رسیدن به اورشلیم، که قدرت سیاسی دولت و دفتر نخست‌وزیری در آن قرار دارد، می‌خواهند با سیاستمداران، به‌ویژه بنیامین نتانیاهو دیدار کرده و خواهان آن شوند که تلاش خود را برای رهایی ربوده‌شدگان دو چندان کند.

این اقدام بزرگ‌ترین تحرک اعتراضی خانواده‌های ربوده‌شدگان از روز حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل است.

شماری از نمایندگان این خانواده‌ها روز دوشنبه ۲۲ آبانماه با حضور در نشست مجلس اسرائیل، به نمایندگان حزب حاکم لیکود به سختی حمله لفظی کرده و کوشش دولت در راه رهایی عزیزان خود را کافی ندانستند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago