دادگاهی در کانادا سرنگونی پرواز اوکراینی را تروریستی خواند؛ محکومیت جمهوری اسلامی به پرداخت ده‌ها میلیون دلار غرامت

به گزارش فرانیوز، خانواده‌های این هشت قربانی از برخی مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتهام ارتکاب «عمل تروریستی، آسیب و خسارت جانی» در دادگاه اونتاریو شکایت کرده بودند.

این حکم صادره جمهوری اسلامی را ملزم می کند در مجموع ۱۴۲ میلیون دلار غرامت به خانواده هشت قربانی این پرواز پرداخت کند.

طبق این حکم به خانواده هر قربانی مبلغی بیش از ۱۶ میلیون دلار به عنوان خسارت و یک میلیون دلار دیگر نیز برای درد و رنج ناشی از این حمله ارائه می‌شود.

دیوید استینسون قاضی دادگاه روز سه‌شنبه، ۱۰ مرداد، اعلام کرد استدلال و شواهد خانواده‌های قربانیان او را متقاعد کرده‌ که ساقط شدن پرواز پی‌اس۷۵۲ «یک عمل تروریستی» بوده است: «دریافت غرامت در راستای مجازات، محکوم کردن و بازدارندگی است.»

پرواز پی‌اس۷۵۲ هواپیمایی اوکراین صبح ۱۸ دی ۱۳۹۸ دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی سرنشینان آن که شهروندان ایران، کانادا، بریتانیا، سوئد، اوکراین و افغانستان بودند، کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی و به‌ویژه فرماندهان سپاه پاسداران پس از سه روز انکار سرانجام اعتراف کردند که هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه سرنگون شده، اما دلیل حادثه را «خطای انسانی» اعلام کردند.

پیشتر یک دادگاه دیگر کانادا بر اساس شکایت شش خانواده قربانیان این حادثه، جمهوری اسلامی را به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار غرامت محکوم کرده بود و با حکم روز سه‌شنبه دادگاه اونتاریو، تاکنون ایران ملزم به پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار غرامت به خانواده‌های ۱۴ قربانی شده است.

از میان ۱۷۶ قربانی، ۳۰ تن از آنها مقیم دائم کانادا و ۲۵ تن در ارتباط با این کشور بودند.

دولت کانادا به همراه چند کشور دیگر که شهروندانشان در این حادثه کشته شده‌اند، علیه جمهوری اسلامی در دیوان لاهه اقامه دعوی کرده‌اند.

در پرونده‌ای که علیه حکومت ایران در لاهه ثبت شده آمده است که جمهوری اسلامی، مدارک و مستندات این سرنگونی را «مخفی کرده یا از بین برده» و در عوض، سایر کشورها و پرسنل رده پایین سپاه پاسداران را مقصر جلوه داده، خانواده‌های قربانیان را که در پی دادخواهی هستند هدف «تهدید و آزار» قرار داده و جزئیات این سرنگونی را به سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری گزارش نکرده است.

کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین روز ۱۴ تیر امسال، به‌دلیل سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین و کشته شدن همۀ ۱۷۶ مسافر و خدمۀ آن، پرونده‌ای علیه جمهوری اسلامی در عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل در لاهه تشکیل دادند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago