Categories: جهان

دادگاهی در بریتانیا طرح دولت برای انتقال پناهجویان به روآندا را غیرقانونی اعلام کرد

به گزارش فرانیوز، سه قاضی ارشد دادگاه تجدیدنظر با صدور رایی اعلام کردند که روآندا نمی‌تواند به عنوان یک کشور ثالث امن در نظر گرفته شود و بنابراین فرستادن پناهجویان به این کشور غیرقانونی است.

البته این قضات تأکید کردند که سیاست اخراج پناهجویان به کشور دیگر به خودی خود غیرقانونی نیست.

به این ترتیب پناهجویان و یک مؤسسه خیریه در برابر طرح پناهندگی دولت در مورد فرستادن پناهجویان به روآندا به پیروزی رسیدند.

دیوان عالی بریتانیا ۷ ماه پیش‌طرح دولت بریتانیا برای انتقال پناهجویان به روآندا را قانونی اعلام کرد اما این تصمیم از سوی پناهجویان کشورهایی از جمله سوریه، سودان، عراق، ایران و ویتنام و برخی از سازمان‌های حقوق بشری در دادگاه تجدیدنظر مورد اعتراض قرار گرفته است.

این یک شکست بزرگ برای وعده‌های ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا برای جلوگیری از ورود مهاجران با قایق‌های کوچک به بریتانیا است که در تلاش است که پناهجویانی را که با قایق به طور غیرقانونی وارد خاک این کشور می‌شوند به روآندا در شرق آفریقا بفرستد.

دولت‌های بریتانیا و روآندا بیش از یک سال پیش توافق کردند که برخی از مهاجرانی که با قایق به بریتانیا وارد شده و درخواست پناهندگی می‌دهند، به روآندا فرستاده شوند و در آنجا به درخواست‌های پناهندگی آنها رسیدگی شود و پناهجویان به جای بازگشت به بریتانیا، در این کشور آفریقای شرقی بمانند.

سوناک امروز در واکنش به رای دادگاه به صراحت اعلام کرد که دولت بریتانیا اکنون به دنبال به چالش کشیدن این تصمیم در دادگاه عالی خواهد بود.

وی در بیانیه‌ای گفت: «سیاست این دولت بسیار ساده است، این کشور و دولت هستند که باید تصمیم بگیرند چه کسی به اینجا بیاید، نه باندهای جنایتکار و من هر کاری که لازم باشد برای تحقق آن انجام خواهم داد.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا کاهش ورود پناهجویان را یکی از پنج اولویت دولت خود اعلام کرده است و بر اساس اولین ارزیابی اعلام شده از سوی دولت بریتانیا در پنجم تیرماه مشخص شد هزینه دیپورت هر متقاضی پناهندگی از این کشور به روآندا حدود ۱۶۹ هزار پوند (معادل ۲۵۰ هزار دلار) تخمین زده می‌شود.

بر اساس این ارزیابی تخمین زده شده که فرستادن یک پناهجو به یک «کشور امن» مثل روآندا می‌تواند ۶۳ هزار پوند بیشتر از نگهداری آن‌ها در بریتانیا هزینه داشته باشد.

با این وجود، دولت استدلال می‌کند که این سیاست یک اثر بازدارنده هم خواهد داشت که منجر به صرفه‌جویی از جمله کاهش صورت‌حساب هتل پناهجویان می‌شود.

سال گذشته ۴۵ هزار نفر با قایق‌های کوچک از طریق کانال مانش خود را به بریتانیا رساندند. امسال تا کنون بیش از ۱۱ هزار نفر از این مسیر وارد بریتانیا شده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago