خبرگزاری نزدیک به سپاه مدعی شد: حکم توماج صالحی از اعدام به حبس تغییر کرده است

به گزارش فرانیوز، به تازگی وکیل توماج صالحی خبر داده بود که اتهامات او شامل «افساد فی‌الارض، همکاری با دولت متخاصم، فعالیت تبلیغی علیه نظام و دعوت به اغتشاش» است.

خبرگزاری تسنیم که وابسته به سپاه پاسداران است در این خبر مدعی شد که دلیل این تغییر حکم «همکاری مؤثر با مسئولین پرونده» بوده است.

تخریب و بد نام کردن مخالفان سیاسی شناخته شده حکومت توسط رسانه‌ها و دستگاه پروپاگاندای جمهوری اسلامی امر تازه‌ای نیست و رسانه‌های رسمی در جمهوری اسلامی بارها برای خدشه‌دار کردن اعتبار مخالفان خود اخبار کذب و گمراه‌کننده منتشر کرده‌اند.

در همین حال رزا اعتماد انصاری، یکی از وکلای وکیل توماج صالحی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخل ایران، ضمن رد کردن خبر منتشر شده توسط تسنیم را رد کرد و گفت که این پرونده هنوز به مرحله انشا رای نرسیده است.

او در گفت گو با روزنامه شرق گفت: برای پیگیری موضوع، به شعبه یک دادسرای انقلاب شهرستان اصفهان رفتم، چنین خبری کذب محض است و پرونده توماج هنوز به مرحله انشا رای هم نرسیده است.»

این حقوق‌دان با اشاره به اینکه روی سامانه ثنا نیز که پرونده را بررسی می‌کنیم، درباره وضعیت پرونده نوشته شده که این پرونده در جریان است، اضافه کرد: از زمان آخرین جلسه رسیدگی تا اتخاذ تصمیم و ابلاغ رای، چیزی حدود ۱۰ روز طول می‌کشد بنابراین برای هفته آینده، منتظر تصمیم‌گیری دادگاه و ابلاغ رای پرونده توماج صالحی هستیم.

پس از اینکه روز دوشنبه وکیل توماج صالحی از پایان‌یافتن محاکمه موکل خود خبر داد و اعلام کرد احتمالاً حکم او طی یک هفته ابلاغ خواهد شد، موج حمایت‌های داخلی و بین‌المللی از این خواننده معترض شکل گرفت و کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی کشورهای دیگر نسبت به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی هشدار دادند.

برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که جمهوری اسلامی برای کاهش فشار‌ها علیه خود تصمیم گرفته است حکمی به غیر از اعدام برای این هنرمند که اکنون در سطح بین‌المللی شناخته شده صادر کند و دستگاه تبلیغاتی حکومت نیز با هدف توجیه عقب‌نشینی دستگاه قضایی و همچنین خدشه‌دار کردن اعتبار توماج موضوع «همکاری او با مسئولین پرونده» را مطرح کرده است.

امیر رئیسیان وکیل مدافع توماج صالحی دو روز پیش درباره مهم‌ترین اتهام‌های توماج و کیفرخواست او گفته بود: «مهم‌ترین اتهامات عبارت‌اند از افساد فی‌الارض با این توضیح که دادسرا مدعی است که موکل با انتشار توییت‌هایش مرتکب نشر اکاذیب به شکل گسترده و در نهایت موجب افساد فی‌الارض شده است.»

امیر رئیسیان اتهام دیگر توماج صالحی را مصاحبه با رسانه سی‌بی‌سی که یک رسانه کانادایی است عنوان کرد و گفت که این مصاحبه مصداق همکاری موکل با دولت کانادا تلقی شده و از آنجایی که دولت کانادا از نظر دادسرای اصفهان دولت متخاصم محسوب می‌شود در نتیجه این مصاحبه مصداق همکاری با دولت متخاصم تلقی شده است.

به گفته آقای او اتهام دیگر توماج صالحی «دعوت مردم به بیان خواسته‌ها و مطالبات خودشان» و «دعوت به آشوب و اغتشاش» عنوان شده است. اتهامات دیگر توماج صالحی «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» و «توهین به بنیان‌گذار انقلاب و رهبری نظام» و «اخلال در نظم» و «نشر اکاذیب» عنوان شده که در کیفرخواست به موکل منتسب شده است.

توماج صالحی همزمان با اعتراضات سراسری در ایران تصاویر حضور خود را در اعتراضات منتشر می‌کرد و از دیگران نیز می‌خواست در اعتراضات شرکت کنند و همزمان زندگی مخفیانه‌ای در پیش گرفته بود او هشتم آبان‌ماه سال گذشته و پس از نزدیک به دو ماه زندگی در اختفا، در خانه‌ای در روستای گردبیشه استان چهارمحال و بختیاری بازداشت شد.

پس از بازداشت تصاویری از وی توسط نهادهای امنیتی منتشر شد که در آن تصاویر مشخص بود که توماج مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

کاربران شبکه های اجتماعی در واکنش به این خبر، انتشار آن را فریب و حیله نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی خواندند و تاکید کردند ما جز به آزادی توماج صالحی نمی اندیشیم و خواستی جز این نداریم.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago