Categories: ایران

خامنه ای دستور سرکوب شهروندان در فضای مجازی را صادر کرد

به گزارش فرانیوز، علی خامنه ای که بارها خواستار محدود تر شدن فضای مجازی شده است، امروز در یک سخنرانی گفت: «این که یک عده با استفاده از فضای مجازی یا غیرمجازی روی اعصاب مردم راه بروند و امنیت ذهنی مردم را به هم بزنند و مردم را بترسانند، این خلاف مقتضای احیای حقوق عامه است.»

او که پیش از این فضای مجازی را به «میدان جنگ» تشبیه کرده بود خواستار برخورد با کسانی شد که به اعتقاد او امنیت ذهنی مردم را به هم می ریزند و گفت: «قوه قضائیه باید با برنامه ریزی، انضباط و با قاعده وارد شود.»

او پیش از این فضای مجازی ایران را «ول و رها» توصیف کرده است.

در سالهای اخیر به ویژه پس از اعتراضات سراسری ایران از سال گذشته، تعداد زیادی از شهروندان و کاربران شبکه های اجتماعی به اتهام فعالیت در فضای مجازی بازداشت و احکام سنگین زندان دریافت کرده اند.

فیلترینگ گسترده شبکه های اجتماعی در ایران در پی ابراز نظر علی خامنه ای صورت گرفته و همواره با بیشتر شدن آتش اعتراضات در داخل ایران ابعاد وسیعتری به خود گرفته است.

خامنه‌ای در حالی خواستار محدود شدن بیشتر فضای مجازی در ایران است که جمهوری اسلامی از لحاظ آزادی بیان، یکی از بسته‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. بر اساس آخرین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز درباره شاخص آزادی رسانه‌ها، ایران در بین ۱۸۰ کشور جهان، در انتهای جدول و رتبه ۱۷۸ قرار دارد.

سالهاست که خامنه ای حساسیت زیادی به فضای مجازی از خود نشان داده که در همین راستا هم بر تولید محتوا در فضای مجازی براساس ایدئولوژی حاکم بر کشور، تاکید کرده هم دستوراتی صادر کرده تا عرصه را بیش از پیش بر شهروندان در فضای مجازی تنگ کند.

علی خامنه ای در اسفند سال ۹۰ درباره کارویژه شورای عالی فضای مجازی گفته بود: شورای عالی فضای مجازی وظیفه دارد مرکز ملّی فضای مجازی کشور را ایجاد نماید تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد.

خرداد سال ۹۶ نیز طی سخنانی گفت: در مسئله‌ی فضای مجازی، آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطّلاعات است. متأسّفانه در این زمینه کوتاهی شده. اینکه ما به‌عنوان اینکه نباید جلوی فضای مجازی را گرفت، در این زمینه‌ها کوتاهی کنیم، این مسئله‌ای را حل نمیکند و منطق درستی هم نیست… کشورهایی که شبکه‌ی ملّی اطّلاعات درست کرده‌اند و [فضای مجازی را] کنترل کرده‌اند به نفع ارزشهای مورد نظر خودشان، یکی دو تا نیستند.

رهبر جمهوری اسلامی در اردیبهشت سال ۹۸ نیز به حساسیت فضای مجازی اشاره کرد و گفت: امروز دشمنان از لحاظ فضای مجازی، دارند برنامه‌ریزی میکنند برای اینکه از این طریق به کشور ضربه بزنند… از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همه‌ی بخشهای مختلف.

خامنه ای که روز به روز عرصه را بر خود و حکومتش تنگ تر دید و آگاهی شهروندان به واسطه دید بازتری که نسبت به دنیای پیرامون خود پیدا کرده اند را خطرناک دید در اول فرودین سال ۱۴۰۰ نیز طی سخنانی گفت: متأسّفانه در فضای مجازی کشور ما هم که آن رعایتهای لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمیگیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است. همه‌ی کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اِعمال مدیریّت میکنند، [در حالی که] ما افتخار میکنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم! این افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریّت کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago