حکم اعدام هیمن مصطفایی در زندان مرکزی سنندج اجرا شد

حکم اعدام هیمن مصطفایی، زندانی اهل مریوان که پیشتر به اتهام «قتل» یک عضو سپاه پاسداران به اعدام محکوم شده بود بامداد امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد در زندان مرکزی سنندج اجرا شد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

حکم اعدام هیمن مصطفایی، زندانی اهل مریوان که پیشتر به اتهام «قتل» یک عضو سپاه پاسداران به اعدام محکوم شده بود بامداد امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد در زندان مرکزی سنندج اجرا شد.

به گزارش فرانیوز، شب گذشته تا بامداد امروز خانواده این زندانی و تعدادی از فعالان مدنی در مقابل زندان مرکزی سنندج تجمع کرده و خواستار لغو اعدام وی شدند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان روز گذشته از انتقال این زندانی سیاسی به سلول انفرادی خبر و درباره اجرای حکم اعدام او هشدار داده بودند.

هیمن مصطفایی ۳۴ ساله به مدت ۱۰ سال در زندان نگه داشته شده بود.

او متولد ۱۳۶۸ و ساکن شهر «کانی دینار» از توابع شهرستان مریوان بود. ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ به اتهام قتل یک عضو سپاه پاسداران به نام ابراهیم محمدی در مریوان بازداشت شد. پرس‌تی‌وی ویدیویی از اعترافات متهمان این پرونده نشان داد. فعالان حقوق بشر بارها گفته‌اند که متهمان زیر فشار و شکنجه مجبور به اعتراف ‌شدند و نهادهای بین‌المللی نیز بارها از این روند در حکومت ایران انتقاد کرده‌اند.

پیشتر در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ این زندانی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود اما پس از تجمع اعتراضی خانواده این زندانی و جمعی از فعالان مدنی سنندجی با کسب موافقت خانواده مقتول اجرای این حکم موقتا متوقف شده بود.

دنبال اعتراضات زندانیان در مهر ۱۴۰۱ به دستور محمد جباری، دادستان سنندج، پرونده تعدادی از زندانیان از جمله هیمن مصطفایی به صورت ویژه برای اجرای حکم اعدام به اجرای احکام ارسال شده بود.

هیمن مصطفایی در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۱ پس از اعتراضات گسترده زندانیان در زندان سنندج که با سرکوب شدید نیروهای گارد زندان مواجه شد به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شد و پس از ۵ ماه نگهداری به دنبال اعتصاب ۱۰ روزه در بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی سنندج بازگردانده شد.

این زندانی در زمان نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات از سوی بازجویان امنیتی به شدت مورد شکنجه جسمی قرار گرفت و از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده نیز محروم شده بود.

هیمن مصطفایی قبل از بازداشت مدتی عضو یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت ایران بوده، اما بعد از مدت کوتاهی استعفا داده و با هماهنگی اداره اطلاعات به مریوان بازگشته بود.