Categories: ایرانجهان

حمله نظامی ایالات متحده به دو پایگاه مرتبط با جمهوری اسلامی در سوریه

به گزارش فرانیوز، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای این حملات را «حملات دقیق دفاع از خود» خواند که به دستور جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده انجام شده است.

او عنوان کرد که این اقدام «پاسخی به یک سری حملات مداوم و عمدتاً ناموفق علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه توسط گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی است که از ۱۷ اکتبر آغاز شد.»

در بیانیه وزیر دفاع ایالات متحده آمده که «رئیس‌جمهور آمریکا هیچ اولویتی بالاتر از امنیت پرسنل آمریکایی ندارد و اقدام امروز برای روشن‌کردن این موضوع بوده که ایالات متحده چنین حملاتی را تحمل نخواهد کرد و از خود، پرسنل و منافع خود دفاع خواهد کرد.»

به گفته پنتاگون، از ۱۷ اکتبر تاکنون حداقل ۱۲ حمله به پایگاه‌ها و پرسنل آمریکایی در عراق و چهار حمله در سوریه توسط نیروهای تحت حمایت حکومت ایران صورت گرفته است.

ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون پیش‌تر خبر داده بود که در دو مورد از این حملات که توسط هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن پایگاه هوایی الاسد در عراق و پادگان التنف در سوریه استفاده شده بود، ۲۱ پرسنل آمریکایی مجروح شدند.

آقای آستین در بیانیه خود خاطرنشان کرد که یکی از پیمانکاران آمریکایی که در زمان این حملات در پناهگاه بود بر اثر یک حادثه قلبی جان خود را از دست داد.

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به اینکه حملات اخیر ارتش آمریکا به درگیری جاری بین اسرائیل و حماس ارتباط ندارد افزود که ایالات متحده به دنبال درگیری گسترده‌تر نیست، اما اگر گروه‌های نیابتی حکومت ایران حملات خود را ادامه دهند، ایالات متحده در انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از نیروهای خود تردید نخواهد کرد.

او مستقیماً جمهوری اسلامی را به نقش داشتن در حملات به نیروهای آمریکایی متهم کرد و گفت: ایران می‌خواهد دست خود را پنهان کند و نقش خود را در این حملات علیه نیروهای ما انکار کند. ما به آنها اجازه نمی‌دهیم.

حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده تعجب‌آور نبود چرا که مقامات پنتاگون و کاخ سفید در هفته گذشته به صراحت اعلام کردند که آمریکا به حملات بیشتر علیه مواضعش پاسخ خواهد داد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده «پیام مستقیمی» برای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ارسال کرده و به تهران و متحدانش نسبت به هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در خاورمیانه هشدار داده است.

همچنین پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه گفت نزدیک به ۹۰۰ نظامی آمریکایی دیگر در خاورمیانه مستقر شده‌اند و یا در حال اعزام به این منطقه هستند.

او تأکید کرد که این نیروها به اسرائیل فرستاده نمی‌شوند بلکه برای تقویت دفاع هوایی آمریکا در منطقه اعزام شده‌اند.

اعزام این نیروها به خاورمیانه در حالی صورت می‌گیرد که پنتاگون سه روز پیش اعلام کرد که یک اسکادران از هواپیماهای اف ۱۶ به منطقه اعزام میکند. همچنین ایالات متحده طی سه هفته گذشته کشتی های جنگی و هواپیماهای جنگنده بیشتری را به منطقه اعزام کرده است.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago