حمله زمینی محدود اسرائیل به حماس؛ بررسی بحران غزه در اتحادیه اروپا و مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش فرانیوز، ارتش اسرائیل امروز چهارم آبان‌ماه اعلام کرد که شب گذشته عملیاتی «هدفمند» را با استفاده از نیروی زرهی در شمال غزه اجرا کرده است و سربازان اسرائیلی پس از عملیات، غزه را ترک کرده و به خاک اسرائیل بازگشته‌اند.

به گفته مقامات اسرائیلی این عملیات، بخشی از «آمادگی برای مراحل بعدی جنگ» بوده و به چندین هسته شبه‌نظامیان، زیرساخت‌های حماس و مقرهای پرتاب موشک ضدتانک ضربه زده است.

همچنین اعلام شد که طی ۲۴ ساعت گذشته، جنگنده‌های اسرائیل بیش از ۲۵۰ هدف مرتبط با گروه تروریستی حماس در نوار غزه از جمله زیرساخت‌ها، مراکز فرماندهی عملیات، تونل‌ها و راکت‌اندازهای مستقر در قلب مناطق غیرنظامی را مورد هدف قرار داده اند.

از سوی دیگر راکت پرانی گروه حماس و جهاد اسلامی به سمت نقاط مختلف اسرائیل نیز ادامه دارد و ظهر امروز تعدادی راکت از نوار غزه به سمت تل‌آویو شلیک شد و صدای آژیر خطر در این شهر و نواحی اطراف آن بلند شد.

همزمان صبح امروز کاروان دیگری از کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه به غزه ارسال شد. این کاروان شامل ۱۲ کامیون بود که حامل آب، غذا و دارو بودند. طی روزهای گذشته ۷۴ کامیون حامل کمک های بشردوستانه به این منطقه تحت محاصره ارسال شده است.

دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که ارتش تاکنون به خانواده‌های ۲۲۴ گروگان اطلاع داده است که بستگانشان در نوار غزه نگهداری می‌شوند. طی روزهای گذشته این تعداد مدام در حال افزایش بوده است و بسیاری از آنها زن و کودک هستند.

ده ها تن از ساکنان کیبوتص کفار عزه وارد تل آویو شدند و خواستار بازگرداندن اسیرانشان در نوار غزه شدند.

آن‌ها تابلوهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «ما آنها را در خانه خود در کفار عزه می‌خواهیم نه در غزه.»

به گزارش رویترز، بنی گانتز، ژنرال سابق ارتش اسرائیل یکی از اعضای کابینه جنگی نتانیاهو گفت، تلاش‌های اسرائیل برای بازسازی جوامع جنوبی که در حملات ۷ اکتبر حماس ویران شدند، سال‌ها طول می‌کشد و فراتر از یک حمله زمینی برنامه ریزی شده در نوار غزه خواهد بود.

بنی گانتز که پس از آغاز جنگ به کابینه نتانیاهو پیوسته است گفت: «نبرد علیه تروریسم در قلمرو نوار غزه ادامه خواهد داشت – در عمق غزه، در هر کجا و در هر زمانی که برای برای تضمین امنیتمان لازم بدانیم. تا روزی که فضای امنیتی‌مان بازسازی شود.»

 وی افزود: «حمله (زمینی) تنها یک مرحله از یک روند طولانی خواهد بود که شامل جنبه‌های دفاعی، دیپلماتیک و اجتماعی می‌شود که سال‌ها طول خواهد کشید.»

در همین حال صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج از سرزمین‌های فلسطینی‌، شب گذشته و پس از دیدار مشترک او و زیاد نخاله، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین با حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله به شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، خواهان تبادل گروگان‌ها با زندانیان حماس شد.

او در این گفتگو درباره سرنوشت افرادی که در حمله حماس گروگان گرفته شدند گفت: «خارجی‌های بازداشتی، مهمان هستند، اما اسیران صهیونیست موضوعی برای تبادل با زندانیان و برادران ما هستند».

همچنین قرار است امروز سران اتحادیه اروپا در مورد «وقفه بشردوستانه» در جنگ اسرائیل و حماس گفتگو کنند.

پس از روزها مذاکره، پیش‌نویس بیانیه این اجلاس خواستار «دسترسی مستمر، سریع، ایمن و بدون مانع و کمک‌های بشردوستانه برای رسیدن به نیازمندان از طریق تمام اقدامات لازم از جمله وقفه بشردوستانه جنگ» است.

احتمال دارد در جریان نشست سران اتحادیه اروپا در این پیش‌نویس تغییراتی ایجاد شود.

تعدادی از اعضا این بلوک ۲۷ کشوری مانند ایرلند و اسپانیا بیشتر طرفدار فلسطین هستند و برخی از کشورهای دیگر این اتحادیه مانند آلمان و اتریش از حامیان سرسخت اسرائیل به شمار می آیند.

نخست‌وزیر هلند روز پنجشنبه هنگام ورود به نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: عملیات اسرائیل برای نابودی حماس ضروری است، اما باید در چارچوب قوانین بین‌المللی و با کمترین آسیب به ساکنان نوار غزه صورت گیرد.

مارک روته گفت‌: «متاسفانه، یک عملیات نظامی برای نابود کردن حماس ضروری است، راه دیگری وجود ندارد، در غیر این صورت اسرائیل نمی‌تواند در درازمدت دوام بیاورد».

او در عین حال اظهار داشت: «اما این اقدام باید با وارد آوردن کمترین آسیب به ساکنان غیرنظامی صورت گیرد».

در همین حال مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک قرار است جلسه‌ای اضطراری برای بحث در مورد مناقشه غزه برگزار کند.

درخواست برای برگزاری این نشست با عنوان «اقدامات غیرقانونی اسرائیل در قدس اشغالی و بقیه اراضی اشغالی فلسطین» توسط اردن و موریتانی ارائه شده است.

حمله حماس به نقاط مختلف اسرائیل در روز ۱۵ مهر موجب کشته شدن دست‌کم ۱۴۰۰ اسرائیلی و به گروگان گرفته شدن ۲۲۴ اسرائیلی و انتقال آن‌ها به نوار غزه از سوی شبه‌نظامیان حماس شده است. مقامات حماس می‌گویند بمباران‌های اسرائیل تا کنون بیش از هفت هزار کشته در این باریکه برجا گذاشته است.

اسرائیل از روز حمله حماس، نوار غزه را به محاصره خود در آورده و جریان سوخت، آب، برق، مواد غذایی و دارو به آن را ممنوع کرده است. این کشور می‌گوید تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند این محاصره ادامه خواهد یافت.

ارتش اسرائیل در حال حاضر خود را آماده جنگ زمینی در نوار غزه می‌کند که انتظار می‌رود در روزهای آینده آغاز شود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago