Categories: ایرانجهان

حمله آمریکا به مواضع سپاه پاسداران در سوریه؛ اسرائیل مواضع حزب الله در لبنان را بمباران کرد

به گزارش فرانیوز، روزنامه جروزالم پست، با استناد به گزارش‌های اولیه رسانه‌های سوری، از جمله منابع مخالف و نیز حامی رژیم اسد، گزارش داد که نیروهای آمریکایی یکشنبه شب مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی را در البوکمال، واقع در منطقه دیرالزور در شرق سوریه، هدف قرار داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه ابتدا خبر داد که یک هواپیمای جنگی ناشناس منطقه‌ای از حومه شهر ابوکمال در نزدیکی مرز سوریه و عراق را بمباران کرده است و سپس تایید کرد دو موضع سپاه پاسداران از سوی یک جنگنده آمریکایی مورد هدف قرار گرفته است. این سازمان هم‌زمان از حمله «پی در پی» اسرائیل به غرب شهر نوا در استان درعا خبر داد و نوشت: «اسرائیل یک منطقه پرتاب موشک را هدف قرار داده است.»

جروزالم پست همچنین به نقل از منابع محلی گزارش داد که ساعاتی قبل از حملات آمریکا به مواضع و تاسیسات گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی،‌ دست‌کم یک فقره حمله راکتی به نیروهای آمریکایی مستقر در دیرالزور رخ داده است.

ارتش اسرائیل هم با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در واکنش به حملات بامداد یکشنبه علیه اسرائیل، یک هواپیمای نیروی هوایی این کشور زیرساخت‌های نظامی را در خاک سوریه هدف قرار داد.

ارتش اسرائیل همچنان خبر داد یک حمله پهپادی به یک تیم در جنوب لبنان انجام داده که موشک‌هایی را به منطقه کوه دوو پرتاب کردند. پیش‌تر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه راکت شلیک شده از سوی لبنان منجر به صدا در آمدن آژیر هشدار در منطقه شمالی اسرائیل شده بود که دو راکت رهگیری شد و یک راکت در منطقه باز سقوط کرد.

ایالات متحده شامگاه پنجشنبه چهارم آبان نیز در واکنش به حملات مکرر شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، مواضع و تاسیسات این شبه‌نظامیان را در شرق سوریه هدف قرار داد.

رئیس جمهوری ایالات متحده با اشاره به حمله این کشور به تأسیسات مرتبط با شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در شرق سوریه، گفت که نیروهای نظامی آمریکا در صورت لزوم «آماده‌‌اند که اقدامات بیشتری» را در ارتباط با حمله گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به پاسگاه‌ها و مواضع آمریکا انجام دهند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که اگر نیروهای نیابتی حکومت ایران در منطقه بار دیگر به پایگاه‌های آمریکایی حمله کنند، ارتش آمریکا به مواضع آنان حمله خواهد کرد.

سالیوان روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی درباره این که آیا حملات اخیر آمریکا علیه تاسیسات مورد استفاده سپاه در سوریه و عراق «بازدارنده» بوده یا نه، گفت: «ایالات متحده آنچه را که ما می‌گوییم انجام خواهیم داد، دنبال خواهد کرد».

او افزود: «ما گفتیم اگر به نیروهای ما حمله شود، پاسخ می‌دهیم، پاسخ دادیم. اگر دوباره به آنها حمله شود، ما دوباره پاسخ خواهیم داد».

این مقام بلندپایه امنیتی آمریکا تاکید کرد: «ما هوشیار هستیم، زیرا شاهد افزایش تهدیدات علیه نیروهای خود در سرتاسر منطقه و افزایش خطر گسترش این درگیری به سایر نقاط منطقه هستیم».

او گفت: «قصد ندارم آینده را پیش‌بینی کنم، جز اینکه بگویم اگر به ما حمله شود، پاسخ خواهیم داد.»

به گفته مقامات امریکایی از ۱۵ مهر و آغاز جنگ حماس و اسرائیل در غزه، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بارها هدف قرار گرفته‌اند. این حملات تاکنون باعث زخمی شدن چهار نظامی و پنج پیمانکار نظامی آمریکایی شده است.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی به رویترز گفته‌اند که راهبرد ایران این است که نیروهای نیابتی در خاورمیانه مانند حزب‌الله حملات محدودی را علیه هدف‌هایی در اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا انجام دهند، اما از بالا گرفتن تنش‌هایی که ممکن است سبب درگیر شدن جمهوری اسلامی شود، پرهیز می‌کند.

اسرائیل از زمان حمله حماس در ۱۵ مهر که طی آن حداقل ۱۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر گروگان گرفته شدند، محاصره غزه را تشدید و حملات هوایی، دریایی، و زمینی علیه مواضع حماس را آغاز کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago