Categories: ایران

حمایت پانزده تشکل صنفی و مدنی از اعتصاب گسترده کارگران

در آستانه روز جهانی کارگر و روز معلم در ایران گروهی از تشکل‌های صنفی و مدنی مستقل ایران با حمایت از اعتصاب گسترده کارگران پروژه‌ای نفت و گاز و پتروشیمی، بیانیه ای صادر و تاکید کردند:«طبقه کارگر ایران با قرار گرفتن در مرکز ثقل تحولات سیاسی آتی، قادر خواهد شد افق رهائی‌بخش و تاریخی خود را بطور حداکثری به پیش برد.»

به گزارش فرانیوز، در این بیانیه با اشاره به تحولات اخیر در ایران، آمده که همه جامعه از جمله معلم، کارگر، سینماگر، هنرمند، فعال مدنی و سیاسی، پیر و جوان در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارند و این حکومت نه شایسته بقاست و نه قادر به ادامه حیات است.

این گروه از تشکل‌های صنفی و مدنی فعال از همه کارگران، معلمان، زنان،‌ دانشجویان و عموم توده‌های ستمدیده مردم ایران خواست به تشکل‌ها و شوراهای محیط کار و محلات بپیوندند و مبارزات خود را برای گذر از شرایط موجود و شکل دهی آینده متکی به اراده،‌ اتحاد و همبستگی خود سازند.

در بیانیه این تشکل‌های صنفی و کارگری آمده است: پدیده‌ای که امروز در صحنه تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران جاری است، جنین رشد یافته انقلابی را در خود دارد که می‌تواند سرآغاز یک انقلاب بزرگ اجتماعی در ایران و منطقه خاورمیانه باشد و تاریخی نوین را در این منطقه مهم و استراتژیک از جهان کنونی رقم بزند.

در این همچنین به مساله مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس ایران اشاره شده و می‌گوید که زنان ایرانی از پایه‌ای ترین حقوق انسانی‌شان محروم شدند و در خیابان مورد ددمنشانه ترین حملات جسمی و روحی قرار می‌دهد.

این تشکل‌ها همچنین دوازده مطالبه پیشین خود را تکرار کردند؛ از جمله آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه زندانیان سیاسی، منع جرم انگاری فعالیت سیاسی و صنفی و مدنی و محاکمه علنی آمرین و عاملین سرکوب اعتراضات مردمی.

همچنین ممنوعیت کار کودکان و تامین زندگی و آموزش آنان جدای از موقعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده از دیگر مطالبات این بیانیه است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، اتحاد بازنشستگان، شورای سازماندهی اعتراضات، کارگران پیمانی نفت، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیررسمی نفت (ارکان ثالث)، صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد ایران (اهواز)، شورای کارگری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی (بستا)، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه، ندای زنان ایران، شورای بازنشستگان ایران، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، کانون مدافعان حقوق کارگر، سندیکای نقاشان استان البرز و اتحادیه آزاد کارگران ایران، پانزده تشکل امضاکننده این بیانیه را تشکیل می‌دهند.

بهمن ماه سال گذشته، بیست گروه، مجموعه و تشکل کارگری، صنفی و مدنی با انتشار «منشور‌ مطالبات حداقلی تشکل‌های مستقل صنفی و‌ مدنی ایران» همبستگی خود با جنبش «زن، زندگی، آزادی» را اعلام و مطالبات خود در این حوزه را طی ۱۲ بند اعلام کردند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago