Categories: ایرانجهان

حمایت هلند از طرح تروریستی خواندن سپاه در آستانه نشست اتحادیه اروپا

در آستانه برگزاری نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در روز دوشنبه، سوم بهمن، هلند اعلام کرد که «سخت از تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» حمایت می‌کند.

وُپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند، روز پنج‌شنبه، ۲۹ دی، همچنین یادآوری کرد که تروریستی شناختن سپاه پاسداران اقدامی است مستلزم تعهد مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا.

وزیر خارجه هلند پس از دیدار با جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اعلام این موضع هلند، نوشت که درباره نقض فاحش حقوق بشر در ایران و روسیه با آقای بورل گفت‌وگو کرده است.

او با گفتن این ‌که باید به تحریم مسئولان ایران ادامه داد، خبر داد که او یکی از سخنرانان نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در روز دوشنبه خواهد بود.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در حساب کاربری خود در توئیتر خبر داد که روز ۲۹ دی در «دیداری سازنده» با وزیر خارجه هلند درباره گام‌های مشترک برای جلوگیری از نقض حقوق بشر ایران و ارسال سلاح از ایران به روسیه بحث و رایزنی کرده است.

حمایت «قاطع» دولت هلند از تروریستی نامیدن سپاه پس از تصمیم پارلمان اروپا به حمایت از قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اعلام شد.

هزاران تن از ایرانیان ساکن اروپا روز ۲۶ دی با سفر به استراسبورگ فرانسه، از این نهاد اروپایی خواستند تا سپاه را از جمله به دلیل برخورد خشونت‌بار با مردم در اعتراضات ماه‌های گذشته، تروریستی بنامد.

تجمع بزرگ ایرانیان در مقابل مقر پارلمان اروپا به درخواست یکی از نمایندگان ایرانی الاصل پارلمان سوئد و با حمایت شاهزاده رضا پهلوی و شماری از فعالان سیاسی شکل گرفت.

با این حال، تصمیم پارلمان اروپا غیرالزام‌آور است و تنها در صورتی که دولت‌های اروپا بر اساس تصمیم پارلمان‌ و دولت کشور خود یا تصمیم شورای اروپا سپاه را در سیاهه تروریستی قرار دهند، دارای مفاهیم عملی و عمده علیه سپاه خواهد بود.

درخواست مشابهی هم در پارلمان بریتانیا، که دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست، در جریان است و با حمایت شمار زیادی از نمایندگان روبه‌رو شده است.

آلمان در چهار ماه اعتراضات اخیر ایران، قاطع‎‌ترین واکنش‌ها را در قبال رویه خشونت‌بار نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران از خود نشان داده و بریتانیا نیز پس از اعدام علیرضا اکبری، مقام ارشد پیشین امنیتی ایران و شهروند ایرانی-بریتانیایی، جمهوری اسلامی را شدیدا محکوم کرده است.

با توجه به اثر تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی دولت‌های عمده اروپایی که هنوز در برجام باقی‌ مانده‌اند، بر آینده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، هنوز معلوم نیست که دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا در این رابطه چه تصمیمی بگیرند.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در جریان اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در روزهای گذشته در دیدار با مقامات ارشد شماری از کشورهای اروپایی، از آن‌ها خواست که سپاه را در فهرست تروریستی قرار دهند.

آقای کوهن روز ۲۹ دی نیز در تماس تلفنی با دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نظر به استفاده روسیه از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران در حمله به اوکراین، از کی‌یف خواست کشورهای اروپایی را به تروریستی نامیدن سپاه تشویق کند.

با این حال، رویترز گزارش داد که تحریم سپاه از سوی اتحادیه اروپا منوط به الزاماتی است که تا جلسه روز سوم بهمن وزیران خارجه اتحادیه هنوز زمان برای آن کافی نیست. رویترز خبر داد که در نشست روز دوشنبه تحریم‌هایی علیه ۳۷ تن دیگر از مسئولان ایرانی اعلام خواهد شد.

در واکنش به این تحولات در اروپا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، شامگاه پنج‌شنبه ۲۸ دی در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، به پارلمان اروپا هشدار داد. وی گفت: آن‌ها به نوعی به پای خود شلیک کرده‌اند و باید به پیامدهای منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به تصمیم پارلمان اروپا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: علت خشم «کلوپ جهانی تروریست‌ها» از سپاه پاسداران روشن است؛ «سپاه بزرگ‌ترین نهاد ضد تروریسم جهان» است.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز شامگاه ۲۹ دی در بیانیه‌ای نسبت به «عواقب» تروریستی نامیدن سپاه اخطار داد، و با لحن هشدار تلویحی افزود: «در آینده نزدیک دولت‌های متخاصم درخواهند یافت که این بار هم در محاسبات خود دچار خطا شده‌اند».

شماری از نمایندگان تندروی مجلس ایران در دو روز گذشته به صورت مستقیم و غیر مستقیم درباره پیامدهای تصمیم اخیر پارلمان اروپا هشدار داده‌اند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago