Categories: جهان

حمایت محمودعباس از سرکوب مسلمانان اویغور در چین

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین، در سفر خود به چین ضمن درخواست کمک اقتصادی، از سیاست‌های سرکوبگرانه پکن در قبال اقلیت‌های مسلمان اویغور حمایت کرد.

به گزارش فرانیوز، محمود عباس در جریان سفر چهارروزه خود به پکن، که هفته گذشته انجام شد، با شی جین پینگ، رئیس حزب حاکم کمونیست چین دیدار کرد و این دو سپس با صدور بیانیه‌ای مشترک سیاست‌های داخلی و خارجی پکن را تایید و مفاهیم غربی حقوق بشر را رد کردند.

در این بیانیه رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که مسائل مربوط به سیاست حزب کمونیست چین در قبال مسلمانان چین «هیچ ربطی به حقوق بشر ندارد و هدف آن از بین بردن افراط‌گرایی و مخالفت با تروریسم و تجزیه‌طلبی است».

تایید و حمایت از سیاست‌های رژیم چین در سرکوب مسلمانان و ارتباط نداشتن آن به حقوق بشر از سوی محمود عباس در حالی صورت می‌گیرد که او به تازگی در پنجمین کنفرانس کشورهای کمتر توسعه یافته سازمان ملل در دوحه از جامعه جهانی خواست تا آنچه که او «حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت و استقلال» نامید، حمایت کنند.

این استاندارد دوگانه در مورد حمایت از مسلمانان توسط جمهوری اسلامی نیز به کار گرفته می‌شود و در حالی که مقامات جمهوری اسلامی بر خلاف خواست اکثریت ایرانیان در دشمنی با اسرائیل مدام حقوق مردم فلسطین را مطرح کرده و آن را بهانه‌ای برای حمایت مالی و تسلیحاتی گسترده از گروه‌های ستیزه‌جو علیه اسرائیل قرار داده‌اند، نه تنها سرکوب اویغورها توسط رژیم چین را محکوم نکرده‌اند بلکه در تلاش‌اند سیاست‌های چین در قبال اویغورها را توجیه کنند.

محمدرضا کشاورز زاده، سفیر جمهوری اسلامی در چین، چند روز پس از امضای قرارداد همکاری راهبردی ۲۵ساله ایران و چین، با انکار گزارش‌های مربوط به «نسل‌کشی» مسلمانان اویغور توسط دولت چین، گفته است اقدامات دولت چین باعث شده مسلمانان این منطقه از زندگی بهتری برخوردار شوند. 

بر اساس برآوردهای محققان، حزب کمونیست چین بیش از یک میلیون اویغور و سایر اقلیت‌های قومی را در اردوگاه‌هایی در شین‌جیانگ بازداشت کرده است و تحت شکنجه، تجاوز و کار اجباری قرار دارند.

دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ سرکوب اویغورها توسط حزب کمونیست چین را نسل‌کشی اعلام کرد. این بیانیه بعداً توسط نزدیک به دوازده پارلمان کشورهای مختلف از جمله در اتحادیه اروپا، بریتانیا، و کانادا تکرار شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago