حماس مانع تخلیه شمال غزه توسط غیرنظامیان فلسطینی شد

به گزارش فرانیوز، اسرائیل از غیرنظامیان غزه خواسته است تا مکان‌ها و مخفیگاه‌های شناخته شده حماس را پیش از اقدام نظامی برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل، تخلیه کنند.

گزارش شده است که حدود ۱.۲ میلیون فلسطینی برای فرار از مناطق شمالی نوار غزه با استفاده از هر وسیله‌ای در حال حرکت هستند.

با این حال، ارتش اسرائیل حماس را که در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دارد متهم کرده است که از انواع تاکتیک‌ها، از جمله مسدودکردن جاده‌ها، برای جلوگیری از رسیدن بسیاری از غیرنظامیان به امنیت استفاده می‌کند.

ارتش اسرائیل روز گذشته تماس تلفنی را بین یک افسر اطلاعاتی اسرائیل از واحد ۵۰۴ و یکی از ساکنان شهر فلسطینی جبالیا، واقع در شمال شهر غزه در نوار غزه به اشتراک گذاشت.

در این صدای ضبط شده ۳۵ ثانیه‌ای، ساکن فلسطینی جبالیا به افسر اسرائیلی می‌گوید که حماس وسایل شخصی افراد از جمله کلید ماشین و شناسنامه آنها را مصادره کرده است تا از رفتن آنها به جنوب جلوگیری کند.

ارتش اسرائیل می‌گوید: «این شواهد دیگری است که نشان می‌دهد سازمان تروریستی حماس فعالانه مانع تخلیه فلسطینیان به سمت جنوب می‌شود تا از خود محافظت کند».

سرهنگ جاناتان کانریکوس، یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل، روز یکشنبه مدعی شد که حماس به غیرنظامیان غزه هشدار می‌دهد که مناطق شمالی را تخلیه نکنند.

آقای کنریکوس همچنین ادامه داد که پس از اینکه بسیاری از غیرنظامیان شمال غزه از آنها پیروی نکردند و سعی کردند که از درگیری فزاینده فرار کنند، سازمان تروریستی حماس روش‌های دیگری را برای جلوگیری از رسیدن غیرنظامیان به جنوب غزه در پیش گرفته است.

پیش از این، ارتش اسرائیل تصاویری را در شبکه اجتماعی X منتشر کرده بود که ظاهراً نشان می‌دهد حماس مسیر خودروها به سمت جنوب را با کامیون‌های خود مسدود کرده است.

ارتش اسرائیل در ۱۴ اکتبر در شبکه اجتماعی X نوشته بود که از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعدازظهر هیچ عملیات نظامی در مسیر خاصی – خیابان صلاح‌الدین – انجام نخواهند داد و این به فلسطینی‌های شهر غزه و شمال غزه اجازه می‌دهد تا با خیال راحت به سمت جنوب تخلیه شوند.

در این پست آمده است: «در زمان تعین شده، لطفاً از فرصت استفاده کنید و از شمال غزه به سمت جنوب حرکت کنید. امنیت شما و خانواده شما مهم است».

ارتش اسرائیل اضافه کرده بود: «لطفاً دستورالعمل‌های ما را دنبال کنید و به سمت جنوب بروید. مطمئن باشید رهبران حماس از قبل امنیت خود و خانواده‌هایشان را تضمین کرده‌اند».

آقای کنریکوس یک روز بعد از آن، گفت: «حماس فعالانه از خروج غیرنظامیان از جنوب جلوگیری می‌کند.»

او این اقدام را «پلیدترین و بدترین استفاده از غیرنظامیان در طول جنگ» خواند که تابه‌حال دیده است.

کنریکوس همچنین نسبت به گوش‌دادن به اطلاعاتی که از نوار غزه منتشر می‌شود هشدار داد و اظهار داشت که از آنجایی که این منطقه تنها توسط حماس کنترل می‌شود و هیچ نظارت دیگری وجود ندارد، او فکر می‌کند که نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

اشاره او به ویدئویی بود که کاروان‌های غیرنظامی در تلاش برای فرار فلسطین از شمال غزه را نشان میداد که توسط نیروهای ناشناس منتشر شده است، در این ویدئو خودروهای غیرنظامیان ناگهان منهدم می‌شوند.

منابع طرف‌دار حماس ادعا می‌کنند که این فیلم دلیلی بر این است که اسرائیل به طور بی‌رویه به فلسطینی‌ها حمله می‌کند. آقای کنریکوس این موضوع را رد کرده گفت که اسرائیل مسئول این حملات نیست.

آقای کنریکوس گفت: «من کارشناس پزشکی قانونی نیستم؛ نمی‌توانم بگویم که این یک بمب دست‌ساز کنار جاده‌ای است یا حمله از بالا صورت گرفته است».

او اضافه کرد: «آنچه که من می‌توانم با اطمینان بگویم، این است که ارتش اسرائیل عمداً در آن منطقه حمله نکرده است. هیچ‌گونه حمله‌ای به وسایل نقلیه و هدف قرار دادن غیرنظامیان وجود نداشت».

وی افزود: «ما می‌خواهیم غیرنظامیان به جنوب بروند؛ انجام حمله به کاروان غیرنظامیان برای ارتش اسرائیل بی‌معنی است».

حماس که کنترل غزه را در دست دارد، در نخستین واکنش به فرمان تخلیه شمال غزه توسط اسرائیل، آن را “جنگ روانی” اسرائیل نامید و خواستار نادیده‌گرفتن آن توسط مردم غزه شد.

نهادهای مختلف سازمان ملل متحد روز جمعه از اسرائیل خواستند تا درخواست خود مبنی بر خروج ۱.۱ میلیون غیرنظامی از شمال غزه و نقل مکان به جنوب در ۲۴ ساعت آینده را لغو کند و تاکید کردند این غیر ممکن است و عواقب ویرانگری خواهد داشت.

فیلیپ لازارینی، کمیسر عالی امداد و کار ملل متحد برای آوراگان فلسطینی، گفت: “این تنها به سطوح بی‌پیشینه مصیبت منجر می‌شود و ساکنان غزه را بیشتر به گودال رنج می‌کشاند.”

سازمان جهانی بهداشت نیز خواستار لغو دستور تخلیه شده و گفته است که “با حملات هوایی مداوم، غیرنظامیان جای امنی برای رفتن ندارند.”

فولکر ترک، رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد، از طرف های درگیر خواسته است که فوراً یک دهلیز بشردوستانه را برای اطمینان از دسترسی مصون و بدون مانع به کمک های بشردوستانه ایجاد کنند.

صلیب سرخ در بیانیه‌ای گفته است که با برقراری محاصره نظامی، سازمان های بشردوستانه “نخواهند توانست به چنین آوارگی گسترده مردم در غزه کمک کنند”.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago