جو امنیتی در محل خاکسپاری آرمیتا گراوند و بازداشت چند تن از شرکت کنندگان

به گزارش فرانیوز، سازمان حقوق بشری همچنین نوشت که در جریان برگزاری مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی دو تن از بستگان این نوجوان جان‌باخته و چند زن که هویتشان مشخص نشده است، در محوطه بهشت زهرا توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند.

رسانه‌های حکومتی در ایران روز شنبه ۶آبان۱۴۰۲ اعلام کردند که «آرمیتا گراوند»، دانش‌آموز نوجوانی که پس از بیهوشی در متروی تهران به بیمارستان منتقل شد و به کُما رفت، جان باخته است.

سپس سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو»، با انتشار تصویری از اعلامیه ترحیم آرمیتا گراوند، خبر از از فشار نهادهای امنیتی به خانواده این نوجوان جهت خاکسپاری او در آرامگاه بهشت‌ زهرا در تهران و جلوگیری از برگرداندن پیکر او به کرمانشاه داد.

در این اعلامیه ترحیم، زمان خاکسپاری آرمیتا گراوند ساعت ۹ صبح یکشنبه ۷آبان۱۴۰۲ ذکر شده است.

«فرزاد صیفی‌کاران»، روزنامه‌نگار نیز در صفحه اجتماعی ایکس خود، ویدیویی از آماده‌سازی محل خاکسپاری آرمیتا گراوند را منتشر کرده است.

محمد باقرزاده و غزل حضرتی، دو خبرنگار روزنامه «اعتماد»، در گزارشی مشترک که روز یک‌شنبه ۷آبان۱۴۰۲ با عنوان «پایان مراقبت‌های ویژه از آرمیتا» منتشر شده، از تلاش‌های متعدد خود طی ۲۸ روزی که این نوجوان ۱۶ ساله در بیمارستان فجر تهران بستری بود برای تهیه گزارش روایت کرده و نوشته‌اند که هر‌بار تلاش‌های آن‌ها، به در بسته خورد.

 آن‌ها لحظاتی بعد از تایید خبر جان‌باختن آرمیتا گراوند توسط رسانه‌های داخلی، به مدرسه او هنرستان عروه‌الوثقی رفته‌اند. در این گزارش آمده است که «سرایدار مدرسه به محض اینکه شنید ما خبرنگاریم، در را به رویمان بست».

خبرنگاران اعتماد همچنین نوشته‌اند که  که حال هم‌مدرسه‌ای‌های آرمیتا گراوند از شنیدن خبر جان‌باختن او بد بوده و با چشم‌های گریان «زودتر مدرسه را ترک کردند و برای چند دانش‌آموز هم موتور اورژانس به محل دبیرستان اعزام شده و بعضی از والدین نگران هم به آنجا آمده بودند تا فرزندانشان را با خود ببرند».

در این گزارش آمده است که یکی از دانش‌آموزان در پاسخ به سوال خبرنگاران که پرسیده «‌فکر می‌کنی چه اتفاقی برای آرمیتا افتاده؟» گفته است: «همان که همه می‌دانیم و شنیدیم دیگر».

بر‌اساس این گزارش، مدیر مدرسه حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران اعتماد نشده و و والدین دانش‌آموزان نیز خود را به سرعت از آن‌ها دور می‌کنند.

این دو خبرنگار تایید کرده‌اند که پیش از اعلام خبر جان‌باختن آرمیتا گراوند با «یاسر مرآتی»، رییس بیمارستان فجر هم تماس گرفته‌اند و او گفته با مجوز کتبی و حضوری به بیمارستان مراجعه کنند، اما تلفن او بعد از اعلام خبر جان‌باختن این دختر نوجوان بعد از ۲۸ روز کما از دسترس خارج شده و دیگر پاسخی به تماس‌های خبرنگاران نداده است.

خبرنگاران اعتماد در این گزارش نوشته‌اند که با هماهنگی با معاونت مطبوعاتی ارشاد و پیش از اعلام خبر جان‌باختن آرمیتا گراوند، به بیمارستان فجر رفته‌اند و زمانی که به بخش ICU رسیده‌اند، کسی زنگ زده و گفته «خبرنگار آمده سریع خودتان را برسانید». این تماس در نهایت منجر شده به حضور «ماموری مخصوص» که از آن‌ها درخواست مجوز ارشاد برای معرفی به‌ «مقامات امنیتی» کرده است و علی‌رغم احراز هویت خبرنگاران و ارائه کارت خبرنگاری، مامور مخصوص قبول نمی‌کند.

این خبرنگاران تایید کرده‌اند آن‌ها «درخواست مجوزی را داشتند که معلوم نیست باید از کجا تهیه می‌شد».

غزل حضرتی یکی از نویسندگان این گزارش در حساب کاربری ایکس خود نوشته است: «گفتند تهیه گزارش هیچ منعی ندارد، امنیتی‌ها گفتند باید مجوز بیاورید، مدرسه گفت نمی‌توانیم حرف بزنیم، دوستانش گریه می‌کردند، رییس بیمارستان گفت چیزی نمی‌گوییم و تلفنش را خاموش کرد، مقامات مترو گفتند از سوالات تان خوشمان نیامد، خونواده ممنوع‌المصاحبه بودند، خلاصه که هیچ منعی نداشت!»

خبرگزاری دولتی «ایرنا»  روز گذشته نوشت که این دختر ۱۶ ساله «پس از به ثمر ننشستن معالجات گسترده پزشکی و بیست و هشت روز بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، درگذشت».

این خبرگزاری در ادامه نوشت: «آسیب مغزی وارده به مصدوم باعث شد که وی مدتی را در وضعیت کما سپری کرده و دقایقی پیش فوت کند».

شامگاه ششم آبان ۱۴۰۲ و بعد از تایید جان‌باختن آرمیتا گراوند در بیمارستان فجر تهران در برخی شهرها از جمله تهران، کرج و شیراز سر دادن شعارهای شبانه ضد حکومتی توسط شهروندان از سر گرفته شد.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی شماری از مردم در برخی مناطق تهران شعارهایی چون «آرمیتای گراوند، راهت ادامه دارد» سر دادند.

ساکنان منطقه سعادت‌آباد همچنین با مخاطب قرار دادن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعارهای  «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» سر دادند.

در شهرک اکباتان نیز سر دادن شعارهای ضد حکومتی در شامگاه ششم آبان از سر گرفته شد.

ساکنان این شهرک نیز شعارهایی چون «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در شهر شیراز مرکز استان فارس نیز جمعی از شهروندان در اعتراض به جان باختن آرمیتا گراوند نوجوان ۱۶ ساله ساکن تهران شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «آرمیتای گراوند، راهت ادامه دارد» سردادند.

آرمیتا گراوند ۱۶ ساله، اهل کرمانشاه و ساکن تهران، روز یک‌شنبه٩مهر در مترو «شهدا» تهران پس از ورود به واگن بیهوش شد، و بعدا خبر رسید که به کما رفت.

روایت جمهوری اسلامی هیچ گاه از سوی مردم پذیرفته نشد و فشارهای امنیتی و ممانعت از اطلاع رسانی درباره جزییات این واقعه سندی برای شهروندان بود تا به آنچه حکومت نقل می کند اعتماد نداشته باشند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago