جمهوری اسلامی عبرت نگرفت؛ مجلس گشت ارشاد را به خیابان‌ها بازگرداند!

به گزارش فرانیوز روزنامه فرهیختگان در یادداشتی با عنوان «کمیسیون گشت را برگرداند، جریمه‌ها را کم کرد»، نوشته که در تغییرات تازه لایحه حجاب و عفاف، نقش پلیس و بازگشت گشت‌های ارشاد پر رنگ‌تر شده است.

این روزنامه نوشت: خبری از مجلس رسیده مبنی‌بر اینکه امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، با ایجاد تغییراتی در لایحه عفاف و حجاب علی‌رغم کاهش میزان جرائم، دوباره پای پلیس را به مسئله باز کرده و این در یک جمله یعنی روز از نو، روزی از نو!

مجلس با کشاندن بررسی لایحه حجاب و عفاف به کمیسیون اصل ۸۵، نه‌تنها مسئولیت تصویب و بررسی دقیق این لایحه به‌عنوان قانون را از سر باز کرده بود، بلکه باعث شد جزئیات لایحه از دید رسانه‌ها و شهروندان مخفی شود.

اکنون پیش از آنکه لایحه برای ارسال به کمیسیون اصل ۸۵ به رای‌گیری گذاشته شود، جزئیاتش از دسترس عموم خارج شده است.

این اتفاق در حالی رخ داد که پس از انتشار خروجی لایحه حجاب و عفاف از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، ایرادهای حقوقی و اجتماعی بسیاری به این لایحه وارد شد.

این لایحه در زمان ارسال آن از قوه قضاییه به دولت، تنها ۹ ماده داشت. پس از آن، دولت شش ماده به آن اضافه کرد و لایحه ۱۵ ماده‌ای را به مجلس فرستاد.

سرانجام این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اضافه شدن ۵۵ ماده و تغییر نام از «لایحه عفاف و حجاب» به «لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» منتشر شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که این لایحه به‌زودی در اختیار کمیسیون اصل ۸۵ قرار می‌گیرد و به‌جای رفع ایرادهای قبلی و استفاده از نظر کارشناسان، موارد تازه‌ای به آن اضافه خواهد شد و این لایحه به صورت کاملا سلیقه‌ای و بدون کارشناسی در حال تبدیل شدن به قانون است.

همچنین شنیده شده که بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس در مورد رسـیدگی به لایحه یک‌فوریتی عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، روز شنبه در دستو‌رکار صحن مجلس قرار گرفته است. بررسی این موضوع هفته گذشته نیز در دستور‌کار مجلس قرار گرفته بود که درنهایت مجلس به آن رسیدگی نکرد و بررسی آن به تعویق افتاد.

محسن برهانی، حقوقدان طی یادداشتی در روزنامه شرق اعلام کرده است که کمیسیون حقوقی مجلس بر اثر فشارهای بیرونی و دریافت پیامک‌های تهدید آمیز، به ایجاد این تغییرات در متن لایحه مجبور شده است.

این حقوقدان افزود: طرح این لایحه در کمیسیون قضایی، با فشارهای بیرونی، ارسال پیامک‌های مختلف، فعال‌ شدن بخش‌های محدودی از جامعه، برخی ائمه جمعه و برخی افراد مرتبط با بخشی از ساختار سیاسی، همراه شد. او معتقد بود محتوای این پیامک‌ها در این راستا بود که کمیسیون حقوقی از ۹ ماده قوه‌ قضاییه عقب‌نشینی کند و خودش موارد شدیدتری را در متن این لایحه اضافه کند.

وی نوشت: البته در این بازی رسانه‌ای، صداوسیما نقش درخور توجهی ایفا کرد و مطالبات بخش محدودی از جامعه را به‌عنوان مطالبه اکثریت جامعه در بوق و کرنا کرد.

برهانی پیش از این نیز انتقادات خود در این زمینه را با انتشار مطالبی در توئیتر بیان کرده و نوشت: هر یک از طراحان لایحه حجاب را به مناظره با پخش مستقیم‌ دعوت می‌کنم تا اثبات شود نه شرع را می‌شناسید نه حقوق شهروندی را. اگر وجود و آن چیز لازم را برای مناظره دارید، اجابت خواهید کرد و الا همه می‌فهمند که هیچ ندارید، هل من مبارز؟، دوره لات‌بازی در کوچه‌های خلوت به سر آمده است.

برهانی در توئیت دیگری نوشت: «در مصوبه ننگین حجاب، سه نفر بیشترین نقش را ایفا کردند؛ آقایان قالیباف، غضنفرآبادی و جلیل محبی. لایحه قوه قضاییه را کنار گذاشتند، شخصی در سه روز نوشته‌ای را آماده کرد و دور هم‌ نشستند و تمامش کردند.این نحوه قانون‌نویسی مایه ننگ است.کمیسیون و مجلس هم که یک شوخی بی‌مزه‌اند.

به این ترتیب، حکومت از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، برای کنترل و امنیتی کردن فضای کشور در موضوع حجاب اجباری همه توان خود را به کار گرفت تا با تشدید موج سرکوب ها از اعتراضات جلوگیری کند.

ارائه لایحه مذکور نیز به دنبال تلاش حکومت برای سختگیری های بیشتر مطرح شد و با گذشت چندین ماه هنوز مجلس و مقامات نتوانستند این لایحه پرحاشیه را که در میان مقاماتی در داخل حکومت نیز منتقدان سختی دارد به سرانجام برسانند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago