جمهوری اسلامی در نیم سال نخست میلادی بیش از ۳۵۰ نفر را اعدام کرد

به گزارش فرانیوز به نقل از سازمان حقوق بشر ایران در شش‌ ماه نخست سال جاری میلادی، دست‌کم ۳۵۴ نفر در ایران اعدام شدند. ۷۱ شهروند بلوچ در میان اعدام‌شدگان بودند. اتهام ۲۰۶ تن از اعدام‌شدگان مربوط به مواد مخدر گزارش شده است. این تعداد اعدامِ مرتبط با جرائم مواد مخدر، رشد ۱۲۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال‌ قبل نشان می‌دهد. 

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان عنوان کرده است: هدف اعدام‌ها ارعاب جامعه برای پیشگیری از اعتراضات است. بیشتر اعدام‌ها را قربانیان کم‌هزینه ماشین اعدام، یعنی متهمان مواد مخدر که جزو ضعیف‌ترین اقشار جامعه‌ هستند، تشکیل می‌دهند.

امیری‌مقدم افزود: ما به‌ویژه از دفتر جرائم و مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) و کشورهایی که هزینه پروژه‌های مشترک این دفتر با جمهوری‌اسلامی را تامین می‌کنند، می‌خواهیم تا سکوت معنادار خود را در قبال اعدام بیش از ۲۰۶ متهم جرائم مواد مخدر بشکنند و ادامه هرگونه همکاری با جمهوری‌اسلامی را به توقف اعدام‌های مواد مخدر مشروط کنند.

بنابر گزارش سازمان حقوق بشر ایران اعدام‌های شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ در ایران به این شرح بوده است: ۳۵۴ شهروند در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ اعدام شدند.

همچنین ۲۰۶ تن با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر اعدام شدند، اتهام ۱۲۲ تن قتل عمد بود، ۴ تن با اتهام تجاوز به عنف اعدام شدند، ۵ نفر که در ارتباط با اعتراضات سراسری دستگیر شده‌ بودند، اعدام شدند، دو تن به اتهام سب‌النبی ( توهین به مقدسات) اعدام شدند.

از سویی دیگر، یک شهروند دو تابعیتی سوئدی-ایرانی که در ترکیه ربوده شده‌ بود اعدام شد، یک تن به اتهام جاسوسی اعدام شد.

از مجموع ۳۵۴ شهروند اعدام‌شده، تنها ۴۳ مورد (۱۲ درصد) را رسانه‌های رسمی اعلام کردند. ۶ تن از اعدام‌شدگان زن بودند. ۷۱ شهروند بلوچ در میان اعدام‌شدگان بودند. ۲ نفر در ملاعام اعدام شدند.

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۳۵۴ در ایران اعدام شدند. این میزان اعدام، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲، ۲۶۱ نفر و در سال ۲۰۲۱، ۱۲۱ نفر اعدام شده بودند.

بدین ترتیب، حکومت جمهوری اسلامی در سال جاری میلادی ۳۶٪ بیشتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، اعدام کرده است. از مجموع کل ۳۵۴ اعدام‌ ثبت‌شده در سال جاری، تنها ۴۳ اعدام در رسانه‌های داخل ایران یا از طریق منابع رسمی اعلام شده و مابقی توسط سازمان حقوق‌بشر ایران، از طریق دست‌کم دو منبع مستقل، تایید شدند.

در میان اعدام‌شدگان شش ماه نخست سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۱۲۲ تن با اتهام «قتل عمد»، ۲۰۶ نفر «جرایم مربوط به مواد مخدر» و ۴ تن با اتهام «تجاوز  به عنف» به دار آویخته شدند. همچنین ۱۰ تن از زندانیان با اتهام سیاسی و امنیتی و یا توهین به مقدسات و یک تن با اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده بودند.

بر اساس این گزارش، اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در سه سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. امسال در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۲۲ که ۹۱ نفر به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۱۲۶٪ افزایش را شاهد بوده و ۲۰۶ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است. این آمار در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، ۴۰ نفر بود.

همچنین در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ اعدام‌های بی‌رویه شهروندان بلوچ همچون دو سال گذشته ادامه یافت و دست‌کم ۷۱ زندانی بلوچ (۲۰ درصد کل اعدام‌ها) با اتهاماتی همچون «مواد مخدر»، «محاربه» و «قتل عمد» در زندان‌های ایران اعدام شدند.

در گزارش سازمان حقوق بشر ایران آمده است: شهروندان بلوچ در حالی ۲۰ درصد کل اعدام‌ها را تشکیل می‌دهند که این اقلیت اتنیکی تنها بین ۲ تا ۶ درصد جمعیت کل ایران را شامل می‌شوند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago