Categories: ایرانجهان

جمهوری اسلامی به تلاش برای حمله به سفارت اسرائیل در باکو متهم شد

به گزارش فرانیوز، تشکیلات امنیتی جمهوری آذربایجان در روز دوشنبه از بازداشت یک شهروند افغانستان به ظن «برنامه‌ریزی برای حمله به سفارت اسرائیل در باکو» خبر داد و اعلام کرد که او از ایران وارد این کشور شده بود.

کوهن در جریان سفر خود به صربستان عنوان کرد: «ایران پشت تلاش برای حمله به سفارت اسرائیل در باکو قرار دارد و این فرد تروریست که دستگیر شده دستوراتش را از ایران دریافت کرده و مورد حمایت مالی قرار گرفته است.»

وزیر خارجه اسرائیل اضافه کرد، «همان‌طور که در روزهای گذشته شاهد تلاش برای حمله به سفارت اسرائیل در باکو و نیز یهودیان و اسرائیلی‌ها در ماه‌های اخیر در قبرس و یونان بوده‌ایم، تروریسم ایران یک تهدید جهانی است.»

اوایل هفته جاری، رسانه‌‌های جمهوری آذربایجان و اسرائیل گزارش دادند دستگاه‌های امنیتی آذربایجان طرح یک حمله تروریستی به سفارت اسرائیل در باکو را خنثی کردند.

آذربایجان روز ۱۹ تیر اعلام کرده بود یک تبعه افغانستان که از «یک کشور ثالث» وارد خاک آذربایجان شده بود تا «سفارت یک کشور دیگر را زیر نظر بگیرد» اکنون در بازداشت دستگاه اطلاعاتی جمهوری آذربایجان است. در بیانیه دولت آذربایجان اما به نام کشوها اشاره نشده بود.

اما رسانه‌های اسرائیلی بر اساس اطلاعات منتشر شده می‌گویند سفارت اسرائیل در باکو هدف این حمله تروریستی بوده است. به نوشته تایمز اسرائیل، مقامات امنیتی جمهوری آذربایجان از فوزان موسی‌خان ۲۳ساله بازجویی کرده‌اند.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز نوشته که این فرد در نزدیکی هتل «هایت‎ریجنس» در باکو که فعالیت سفارت اسرائیل از آن انجام می‌شود، رفت‌وآمد کرده و تصاویری از این تحرکات او در دست تشکیلات امنیتی جمهوری آذربایجان است.

بیانیه سرویس اطلاعاتی جمهوری آذربایجان روز دوشنبه نوشته بود که تبعه افغانستانی بازداشت شده «در توطئه با افراد دیگر قصد ارتکاب اقدام تروریستی، ایجاد وحشت و وارد کردن خسارت مالی قابل توجهی را داشت که می‌توانست به یک رویداد خطرناک منجر شود» و برای تشکیل یک سلول تروریستی و دستیابی به سلاح تلاش کرده بود.

ماه گذشته سرویس های اطلاعاتی قبرس فاش کردند که یک توطئۀ تروریستی حکومت ایران را علیه یهودیان و اتباع اسرائیل خنثی کرده‌اند.

در ماه مارس گذشته پلیس یونان دو تبعۀ پاکستانی را که قصد حمله به یک شهروند اسرائیلی و یک موسسۀ یهودی داشتند بازداشت کردند. در ژوئن سال گذشته ترکیه و اسرائیل طرح حملۀ حکومت ایران به اتباع اسرائیلی در استانبول را خنثی کردند و در اکتبر سال ۲٠۲١ طرح قتل تاجران اسرائیلی در قبرس شناسایی و خنثی شد. بر اساس برخی اطلاعات عامل این عملیات یک تبعۀ جمهوری آذربایجان بود که با گذرنامۀ روسیه و از طریق این کشور وارد قبرس شده بود.

جمهوری اسلامی ایران همچنین مظنون است که منشاء ربودن یک پژوهشگر روس و اسرائیلی در ماه مارس گذشته در بغداد بوده است.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان در پی حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران، در روز هفتم بهمن وارد تنش بیش از پیش شد. دولت باکو یک روز بعد از آن کارکنان دیپلماتیک و خانواده آن‌ها را به کشور خود برگرداند و سپس، فعالیت سفارت در تهران را تعلیق کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز بارها نسبت به نزدیکی روابط اسرائیل با آذربایجان اعتراض کرده است.

الی کوهن و بایراموف وزرای خارجه دو کشور اسرائیل و آذربایجان، فروردین ماه و در زمان افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل در دیداری تاکید کرده بودند که با «تهدیدهای یک‌سان روبرو هستند» و «درک دو کشور از تهدیدات ایران نیز مشترک است».

 در این دیدار وزیر خارجه اسرائیل، تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی «هم حوزه دو کشور ما را تهدید می‌کند و هم خاورمیانه را بی‌ثبات کرده است».

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago