Categories: ایرانجهان

جریمه یک شرکت کشتیرانی یونانی به اتهام قاچاق نفت ایران

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به اسناد یک دادگاه فدرال در آمریکا این شرکت کشتیرانی یونانی را «امپایر نووگیشن» معرفی کرد و نوشت که این شرکت در توافقی با دادستانی، اتهام قاچاق نفت ایران و نقض تحریم‌های آمریکا را پذیرفته و با پرداخت جریمه‌ای بالغ بر دو میلیون و ۴۰۰ هزار دلار موافقت کرده است.

اتهامات وارده به این شرکت در ارتباط با نفتکش توقیف‌شده «سوئز راجان» است که در سال ۲۰۲۰ قصد داشت محموله نفت ایران را به چین منتقل کند و اما توسط آمریکا توقیف شد و مدت‌ها در شمال شرقی سنگاپور متوقف ماند و پس از آن نیز به سواحل آمریکا منتقل شد.

در حالی این حکم صادر شده است که ایران و آمریکا ماه گذشته بر سر آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی توافق کردند.

آسوشیتدپرس می‌گوید اسناد رویت شده دادگاه در روز پنجشنبه تأیید می‌کند که دولت آمریکا محموله نفت سوئز راجان را توقیف کرده است.

آپوستولوس تورکانتونیس، وکیل شرکت «امپایر نووگیشن»، به اتهام نقض تحریم‌های ایران اعتراف کرد.

نفت‌کش «سوئز راجان» ماه‌ها در ترمینال نفتی «گالو» در نزدیکی آب‌های تگزاس پهلو گرفته بود بلاتکلیف مانده بود. دولت آمریکا قصد داشت که محموله نفت این نفتکش را تخلیه کند اما این تانکر نفت عظیم‌جثه به دلیل اندازه و وزنش نمی‌توانست وارد اسکله شود و لازم بود نفت خام آن توسط کارگزاران شرکت‌های باربری به کشتی‌های کوچک‌تر منتقل شوند.

شرکت‌های کشتیرانی به دلیل تهدیدات جمهوری اسلامی و نگرانی از عواقب اقدامات تلافی‌جویانه تهران حاضر به تخلیه بار این نفتکش نشده بودند.

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، در اواخر تیرماه تهدید کرده بود که «دوران بزن دررو تمام شده. واقعاً اگر بزنند، می‌خورند و باید منتظر آن باشند» و «اگر شرکتی بخواهد نفت ما را از نفتکش توقیف شده خالی بکند ما آن شرکت را مسئول می‌دانیم.»

شماری از قانونگذاران هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در ۲۶ مردادماه از بایدن و دولتش خواستند که به تأخیر چند ماهه در انتقال محموله نفت ایران از یک نفتکش توقیف شده در آب‌های تگزاس خاتمه داده و محموله این نفتکش را تخلیه کنند.

کمتر از یک هفته پس از نامه قانونگذاران آمریکایی به بایدن و درخواست برای تخلیه نفت توقیف شده جمهوری اسلامی نفت این نفتکش تخلیه شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago