Categories: ایران

جان‌باختن یک زن  در کرمان به دنبال درگیری بر سر حجاب اجباری

به دنبال درگیری و نزاع بر سر حجاب اجباری در باغ شازده در ماهان کرمان، یک زن ۶۰ساله دچار ایست قلبی شد و در بیمارستان جان باخت.

به گزارش فرانیوز، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی از حامیان حکومت که از «مزار قاسم سلیمانی» بر می‌گشتند به بازدیدکنندگان باغ شازده در مورد حجاب تذکر داده و قصد داشتند آنها را مجبور کنند که حجاب اجباری را رعایت کنند.

به دنبال این اتفاق مردم نیز به حمایت زنان آمدند و با تذکردهندگان درگیر شدند.

بر اساس ویدئویی که از این درگیری موجود است و به نظر می‌رسد از داخل اتوبوس حامل نیروهای حامی حکومت گرفته شده، زنی که خبر جان‌باختنش تایید شد، در حالی که بر زمین افتاده اما همچنان زنده است را نشان می‌دهد.

این ویدئو نشان می‌دهد که جمعی از مردم، از جمله چند زن بدون حجاب اجباری و چند مرد با «تذکردهندگان حجاب» درگیر شده‌اند و تعدادی از سرنشینان اتوبوس نیز آن‌ها را به‌خاطر حمایت از زنانی که تن به حجاب اجباری نداده‌اند «بی‌غیرت» خطاب می‌کنند و در واکنش به بدحالی آن زنی که دچار حمله قلبی شده است می‌گویند «بمیرند، به درک».

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در این درگیری چندین نفر زخمی شدند و نیروهای انتظامی و امنیتی تعدادی را نیز بازداشت کردند.

علی‌بابایی، فرماندار کرمان، خبر کشته‌شدن یک زن در جریان درگیری در باغ ماهان را تأیید کرد و گفت: «در نزاع دسته‌جمعی که بین‌گروهی از مسافران در اطراف ماهان رخ‌داده، چند نفر مجروح و یک بانوی ۵۹ساله» نیز جان خود را از دست داد.

فرماندار کرمان اما دربارهٔ دلیل وقوع این درگیری به «تذکر حجاب» اشاره نکرد و گفت: علت نزاع مسائل شخصی بود و با ورود مأموران فرماندهی انتظامی، افراد خاطی دستگیر و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

با وجود افزایش فشار بر زنان و دختران برای استفاده از پوشش مطلوب حکومت و تشدید تهدید‌ها و برخورد با آنچه که حکومت «بی‌حجابی» می‌خواند، نافرمانی مدنی زنان در برابر تحمیل حجاب اجباری ادامه دارد.

در مقابل، طی هفته‌های گذشته طرح‌های مختلفی از سوی حکومت برای آنچه که مقابله با «بی‌حجابی» و یا «کشف حجاب» می‌نامند، ازجمله ممانعت از ورود زنان بدون حجاب اجباری به مجتمع‌های تجاری و اماکن تاریخی و ارسال پیامک هشدار حجاب اجرا شده است.

با این حال و در زمانی که تمامی نهاد‌های دولتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی بسیج شده‌اند که با مخالفان حجاب اجباری برخورد کنند، نشریه معاونت سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه در یادداشتی نسبت به رویارویی مردم با حکومت هشدار داد.

نویسنده این مطلب تأکید کرده که «اشتباه بزرگ‌تر آن است که همگام با معاندان به طور دائم در تنور این ماجرا بدمیم و سعی کنیم خواسته و ناخواسته جامعه را به سمتی ببریم که در نهایت مردم در مقابل یکدیگر یا در مقابل حاکمیت و قانون قرار گیرند.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago