Categories: جهان

ثبت رکوردی تازه؛ سقوط ۵ درصدی ارزش لیر ترکیه در یک روز

تنها چهار روز بعد از مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان و آغاز دور سوم ریاست‌جمهوری او، نرخ برابری لیر ترکیه در برابر هر دلار آمریکا یک سقوط دیگر را تجربه کرد و طی دادوستدهای امروز بازار ارز با افت ۵.۵ درصدی از ۲۱.۹۴ به ۲۳.۱۴ لیر رسید.

به گزارش فرانیوز، نرخ برابری لیر مقابل هر دلار آمریکا در روز برگزاری دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در ۲۴ اردیبهشت گذشته ۱۹.۶۳ بود که تا امروز ۱۷ خرداد، بیش از ۱۷.۸ درصد افزایش یافته است.

همچنین طی همین مدت، نرخ برابری لیر در مقابل هر یورو هم از ۲۱.۳۱ به ۲۴.۷۵ رسیده است.

رویترز گزارش داد که بانک مرکزی ترکیه در فاصله ابتدای ژانویه ۲۰۲۳ تا موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۳۰ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده تا مانع از سقوط نرخ برابری لیر و افزایش نرخ تورم در آستانه انتخابات ریاست شود؛ اقدامی که بنا بر ادعای آنها ذخایر ارزی کشور را به صفر نزدیک کرده و زمینه کاهش بیشتر نرخ برابری لیر را فراهم کرده است.

این در حالی است که آقای اردوغان در آغاز سومین دوره ریاست‌جمهوری خود به مردم وعده داد که نرخ تورم را مهار کند. او به همین منظور محمت شیمسک را به عنوان وزیر اقتصاد معرفی کرد. آقای شیمسک از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ عهده‌دار سمت‌های وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر در امور اقتصادی بوده است؛ دوره‌ای که نرخ تورم ترکیه هیچ‌گاه از ۱۳ درصد فراتر نرفت.

منتقدان دولت رجب طیب اردوغان معتقدند که کاهش غیرمتعارف نرخ بهره که با حمایت شخص رئیس جمهوری انجام شد، به افت نرخ برابری لیر در مقابل هر دلار آمریکا دامن زد و روند صعودی اخیر نرخ تورم را حاکم کرد. آقای شیمسک هم پس از روی کار آمدن در روز یکشنبه، تاکید کرد که «اقدامات عقلایی» را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور در پیش خواهد گرفت.

البته بازار ترکیه منتظر انتخاب رئیس‌کل جدید بانک مرکزی این کشور نیز است. شهاب قافچی اوغلو، رئیس کنونی بانک مرکزی این کشور از جمله کسانی بود که به صورت مطلق سیاست اردوغان در کاهش نرخ بهره را دنبال کرد اما به نظر می‌رسد که در دولت جدید اردوغان فرد دیگری جایگزین قافچی اوغلو شود.

رئیس‌جمهور ترکیه در سال‌های اخیر بانک مرکزی این کشور را مجبور کرده که به طور پیوسته نرخ بهره را کاهش دهد که موجب افزایش تورم شده است. برخلاف تئوری‌های کلاسیک اقتصادی، رئیس‌جمهور ترکیه ادعا می‌کند که نرخ بهره بالا باعث افزایش تورم می‌شود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago