Categories: ایران

تورم کالا و خدمات به بالای ۴۵ درصد رسید/ میوه و خشکبار رکورددار گرانی ها در ایران

گزارش جدید مرکز آمار ایران که روز گذشته منتشر شد، از شکسته شدن رکورد نرخ تورم در پایان سال ۱۴۰۱ طی یک دهه اخیر حکایت داشته و به بالای ۴۵ درصد رسیده است.

به گزارش فرانیوز، بر مبنای گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کل ایران در اسفند ۱۴۰۱ بر اساس سال پایه قبل از آن به عدد ۴۵.۸ درصد رسید.

نرخ تورم اسفندماه برای خانوارهای شهری ۴۵ و برای خانوارهای روستایی هم ۵۰.۶ درصد اعلام شد.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد طی ماه‌های اسفند و فروردین، میوه و گوشت، خشکبار و پوشاک رکوردداران رشد قیمت در سبد خرید خانوارها بوده‌اند.

بر اساس این آمارها، در فروردین ماه امسال بیشترین گرانی‌ها مربوط به گروه میوه و خشکبار بوده است به طوری که قیمت متوسط این دسته از مواد خوراکی در یک ماه ۱۵.۳ درصد افزایش یافت.

افزایش قیمت مواد غذایی، به‌ویژه میوه، در ایران در حالی است که رسانه‌ها هشدار داده‌اند در صورتی که ستاد تنظیم بازار با قیمت ۱۵ هزار تومان برای هر لیتر شیر خام موافقت و آن را ابلاغ کند، قیمت شیر خام نیز نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۵ درصدی همراه خواهد شد.

وب‌سایت تجارت‌نیوز روز یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت نوشت که در صورت چنین افزایشی برای شیرخام، انواع لبنیات نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش خواهد داشت.

نرخ تورم ماهانه گوشت قرمز در اسفند ۱۴۰۱ معادل ۱۸.۳ درصد بود و میوه و خشکبار هم با تورم ۱۲.۸ درصدی مواجه شد.

در گروه پوشاک و کفش نیز نرخ تورم به ۷.۵ درصد رسید.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، تورم ماهانه میوه و خشکبار در فروردین ۱۴۰۲ نیز ۱۵.۳ درصد بود که بالاترین رشد قیمت را نشان می‌دهد. دومین رکورد نخستین ماه سال جاری نیز در گروه حمل‌ونقل با تورم ۸.۶ درصدی ثبت شد. بررسی داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که طی دو ماه متوالی، میوه و خشکبار رکورددار گرانی ماهانه در ایران بودند.

براساس این گزارش نرخ تورم ایران طی دو ماه گذشته در بالاترین سطح در ۱۰ سال اخیر قرار گرفت.

پیش‌تر بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اسفند ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل از آن به رقم ۶۳.۹ درصد رسیده و رکورد تاریخی به جا گذاشته است.

ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم بارها وعده داد اقتصاد ایران را به تحریم‌ها گره نمی‌زند اما اکنون دولت او تورم ۴۰ درصدی را میراثی چندساله می‌داند که به دولت سیزدهم رسیده است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت در گزارشی، حبس داده‌های تورمی در مرکز آمار ایران و بانک مرکزی را تایید کرد. این روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به سانسور گزارش‌های آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نوشت علاوه بر مرکز آمار که به‌طور بی‌سابقه‌ای از انتشار آمارهای تورم خودداری می‌کند، بانک مرکزی نیز که پایان سال گذشته برخی آمارهای تورم را منتشر کرد، به حالت قبلی خود بازگشته است و اطلاعات مربوط به تورم را منتشر نمی‌کند.

نرخ تورم در ایران سال ۱۳۹۱ رقمی معادل ۲۹.۵ درصد بود که در سال ۱۳۹۹ به ۳۶.۴ درصد رسید. در سال ۱۴۰۰ نیز نرخ تورم ۴۰.۲ درصد اعلام شد. این رقم در اسفند ۱۴۰۱ با شکستن رکوردی تاریخی به بالای ۴۵ درصد رسید.

این در حالی است که شورای عالی کار در آخرین روز سال گذشته میزان حداقل دستمزد کارگران را فقط «۲۷ درصد» افزایش داد.

رقم اعلام‌شده برای افزایش دستمزد کارگران بسیار پایین‌تر از رقم اعلام‌شده برای خط فقر در ایران است، زیرا بر اساس گزارش‌ها خط فقر در کشور به ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago