Categories: ایران

تورم در ایران به مرز ۷۰ درصد رسید

هرچند مرکز آمار ایران اعلام کرد که تورم سالانه در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ به ۴۷.۶ درصد افزایش یافته که بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز ۵۵.۵ درصد ثبت شده است، اما یک منبع داخل ایران اعلام کرد که تورم نقطه‌ای در فروردین امسال برابر با ۶۸.۷ درصد بوده و در یک قدمی ۷۰ درصد قرار داشته است. 

به گزارش فرانیوز، وب‌سایت اقتصادی اکو ایران در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع نوشته بود: «تورم ماهانه در فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۵.۲ درصد است که این رقم و محاسبات بعدی نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای نخستین ماه از سال ۱۴۰۲ دقیقاً ۶۸.۷ درصد و در یک قدمی ۷۰ درصدی شدن قرار دارد.»

به گزارش این وب‌سایت اقتصادی، مقایسه شاخص ثبت‌شده در نخستین ماه سال جاری با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می‌دهد سطح عمومی قیمت‌ها در این مقطع تقریباً ۶۸.۶ درصد بیشتر شده است.

عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی در واکنش به این تناقض‌ها در آمار ارائه شده از سوی دولت در توییتی نوشت: «‌‏آقای رئیس جمهور! به استناد جدول منتشره از شاخص بهای بانک مرکزی، تورم فروردین ۱۴۰۲ به ۶۹٪ رسیده است! لطفاً برای اطلاع مردم توضیح دهید با کدام اطلاعات و تحلیل در ایام انتخابات ۱۴۰۰ قاطعانه قول نصف و سپس تک‌رقمی کردن تورم را دادید؟ تابه حال، برای تحقق وعده چه اقداماتی انجام داده‌اید؟»

چندی پیش روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گزارش داد در شرایطی که بحران اقتصادی ایران عمیق‌تر شده، دولت ابراهیم رئیسی داده‌های واقعی در خصوص میزان تورم و گرانی‌های بی‌سابقه را «پنهان» می‌کند.

گزارشگر این روزنامه در تهران به نقل از تحلیلگران اقتصادی درون کشور نوشت که نرخ تورم بیشتر از ۴۷.۷ درصدی است که دولت آن را به عنوان تورم سالانه در آخر بهمن اعلام کرد و نرخ واقعی به بالاترین سطح در دست‌کم ۲۸ سال گذشته جهش یافته و از ۴۹ درصد هم فراتر رفته است.

سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصاد سیاسی در تهران، به این روزنامه گفت مرکز ملی آمار ایران ظاهراً برای جلوگیری از اذعان به شکستن رکورد تاریخی نرخ تورم در دولت ابراهیم رئیسی از انتشار داده‌های حقیقی منع شده است. او تأکید کرد که این دولت نتوانسته تورم را مهار کند.

در آغاز سال ۱۴۰۲، رهبر جمهوری اسلامی «مهار تورم» را شعار محوری این سال قرار داد اما بلافاصله پس از تعطیلات سال نو موج عظیمی از گرانی‌ها طغیان کرده و بهای انواع کالاهای اساسی، خدمات، خودرو و مصالح ساختمانی در مقایسه با پیش از نوروز به‌شدت افزایش یافته است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago