توافق ایران و پاکستان برای کاهش تنش‌ها و از سرگیری کامل روابط

به گزارش فرانیوز، دفتر نخست وزیر پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیته امنیت ملی این کشور در پی تنش‌های مرزی میان اسلام‌آباد و تهران به ریاست انورالحق کاکر، نخست وزیر موقت، برگزار شده است. همزمان از ایران گزارش شده است که شورای عالی امنیت ملی این کشور روز گذشته در این باره جلسه تشکیل داده است.

در این بیانیه دفتر نخست وزیری پاکستان آمده است که انورالحق کاکر در آغاز نشست کمیته امنیت ملی گفت، پاکستان کشوری قانونمند و صلح طلب است و به دنبال روابط دوستانه و همکاری با همه کشورها به ویژه همسایگان خود است.

طبق این گزارش، آقای کاکار تاکید کرده است که پاکستان و ایران دو کشور برادر هستند.

او گفته است: «پاکستان و ایران دو کشور برادر هستند که در طول تاریخ از روابط برادرانه و همکاری با احترام و محبت برخوردار بوده‌اند و پاکستان از همه اقدامات مثبت طرف ایرانی استقبال می‌کند.»

گزارش رسانه‌ها حاکی است که کمیته امنیت ملی پاکستان همچنین موافقت خود را ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و بازگشت سفرای دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر اعلام کرده است.

به گفته رسانه‌های ایران شورای عالی امنیت ملی این کشور طی «دو جلسه فوق‌العاده» به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، رخدادهای مربوط به حمله موشکی به پاکستان و اقدام متقابل این کشور در حمله به اهدافی در سراوان را بررسی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها که خبر آن امروز منتشر شده است، جلسات این شورا روز گذشته برگزار شد.

خبرگزاری فارس در گزارشی از این جلسات نوشته است که نیروهای اطلاعاتی ایران «اطلاعات متقن» از اجرای اقداماتی در مناطق شرقی ایران داشته‌اند که براساس آن نیروهای مسلح ایران با انجام «اقدام پیش‌دستانه بخش قابل‌توجهی از تاسیسات، تجهیزات و نیروهای» گروه جیش‌العدل را «نابود» کردند.

فارس به نقل از یک مقام آگاه در واکنش به عملیات پاکستان درخاک ایران گفته است «بر خلاف اخبار منتشر شده در رسانه‌ها این واکنش در جدار مرزی ایران و توسط چند پهپاد کوچک انفجاری صورت گرفته و بر خلاف عملیات ایران، بخشی از اتباع عادی پاکستانی ساکن در جدارمرزی در این حادثه مورد هدف قرار گرفته‌اند.»

در نشست امروز کمیته امنیت ملی پاکستان فرماندهان ارتش، نیروی هوایی، نیروی دریایی و روسای سازمان‌های اطلاعات پاکستان شرکت کرده‌اند.

براساس بیانیه‌ای که این کمیته منتشر کرده است در جلسه مشارکت کنندگان بر «توانایی حرفه‌ای ارتش پاکستان» تاکید و افزودند که اسلام‌آباد «امنیت ملی خود را قابل مذاکره نمی‌داند.»

براساس گزارش دفتر نخست‌وزیری پاکستان، در گفتگوی دو وزیر خارجه بر «ازسرگیری کامل» روابط دو کشور تاکید شد. بدین ترتیب سفرای دو کشور برای ادامه فعالیت خود به تهران و اسلام‌آباد برخواهند گشت.

تنش بین ایران و پاکستان به دنبال حمله «موشکی و پهپادی» سپاه پاسداران به آنچه که مقامات حکومتی ایران محل استقرار گروه جیش‌العدل در ایالت بلوچستان پاکستان خوانده‌اند، آغاز شد. پاکستان اعلام کرده بود که دو کودک در این حمله کشته شدند.

پاکستان نیز در پاسخ متقابل بامداد روز پنجشنبه یک روستای مرزی ایران را در نزدیکی شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران هدف قرار داد. گفته می‌شود در این حمله دستکم ۱۰ نفر از جمله چهار کودک کشته شدند.

در همین حال، وزیر خارجه پاکستان روز جمعه در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود گفت اسلام‌آباد می‌خواهد درباره «همه موضوعات» با ایران همکاری کند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان، جلیل عباس جیلانی روز جمعه در گفت‌وگوی تلفتی با حسین امیرعبداللهیان گفته است کشورش بر اساس اعتماد و همکاری متقابل تمایل دارد با تهران همکاری کند.

این تماس تلفنی بعد از گفت‌وگوی تلفنی آقای جیلانی با همتای ترکیه‌ای خود و اعلام آن که پاکستان علاقه‌ای به افزایش تنش ندارد، برقرار شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago