Categories: ایرانجهان

تمدید تحریم موشک‌های بالستیکی جمهوری اسلامی از سوی اتحادیه اروپا

به گزارش فرانیوز، بر اساس قطعنامه سازمان ملل که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام را تایید کرده بود، تحریم‌های اتحادیه اروپا در هجدهم اکتبر (۲۶ مهر) منقضی می شود.

دیپلمات‌های اروپایی سه دلیل برای حفظ این تحریم‌ها ذکر کردند که شامل استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین، احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه؛ و محروم‌کردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای برجام با توجه به اینکه تهران این توافق را نقض کرده است؛ البته پس از آن که ایالات متحده با خروج از برجام ابتدا این کار را انجام داد.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است که حفظ تحریم‌های اتحادیه اروپا منعکس‌کننده تلاش‌های غرب برای جلوگیری از تولید سلاح‌های هسته‌ای ایران است.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «به ایرانی‌ها به طور صریح در مورد حفظ تحریم‌ها توضیح داده شد و اکنون پرسش این است که ایرانی‌ها چه گام‌های تلافی‌جویانه‌ای ممکن است بردارند و این گام‌های احتمالی چه خواهد بود؟».

جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۷ بدون توجه به قطعنامه سازمان ملل مجموعه‌ای از آزمایش‌های موشک‌های بالستیکی و ماهواره‌ای را انجام داد و در ماه مه سال جاری نیز موشکی با برد دو هزار کیلومتر آزمایش کرد.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا آزمایش این موشک دوربرد را یک تهدید جدی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانستند. کانادا نیز از تداوم فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر قدرت‌های اروپایی از افزایش روابط دفاعی بین تهران و مسکو به شدت نگران هستند. جمهوری اسلامی به روسیه پهپادهای جنگی تحویل داده و روسیه از این پهپادها در جنگ اوکراین استفاده کرده است. اروپایی‌ها اکنون نیز احتمال می‌دهند که ایران موشک‌های بالستیک خود را به روسیه تحویل دهد.

پس از امضای برجام، بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۴ قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تایید این توافق تصویب کرد.

در قطعنامه سازمان ملل از ایران خواسته شده است از توسعه موشک‌های بالستیک که امکان حمل سلاح هسته‌ای را دارد خودداری کند. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی نیز طبق همین قطعنامه سازمان ملل اعمال شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago