Categories: ایرانجهان

تلاش دولت بایدن برای دور زدن کنگره در توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی

مقامات اسرائیلی توافقات میان جمهوری اسلامی و دولت بایدن را جدی توصیف کرده و عنوان کردند که رئیس جمهور آمریکا در تلاش است راهی پیدا کند که در صورت رسیدن به توافق با حکومت ایران نیازی به تایید کنگره نداشته باشد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه اسرائیلی هاآرتص ضمن اشاره به سخنان متناقض مقامات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در مورد مذاکرات هسته‌ای طی چند روز گذشته، به نقل از مقامات ارشد اسرائیلی که به نامشان اشاره نکرد نوشت که مذاکرات میان آمریکا و ایران «جدی‌تر از چیزی است که واشینگتن بیان می‌کند».

به گفته این مقامات، اگر تهران و واشینگتن به تفاهمات تازه‌ای دست یابند، دولت جو بایدن تلاش خواهد کرد تا آن را توافق هسته‌ای ننامد تا از لزوم به رأی گذاشتن مفاد آن در کنگره بی‌نیاز باشد.

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک مقام دولت بایدن که می‌خواست نامش فاش نشود، گزارش داد که ایالات متحده و جمهوری اسلامی در مورد توافق هسته‌ای موقت گفت‌وگو نکرده‌اند، اما واشنگتن اقداماتی را که می‌تواند باعث ایجاد بحران شود، یا فضای مثبت‌تری را ایجاد کند به تهران یادآوری کرده است. این مقام آمریکایی مدعی شده بود «مذاکراتی درباره توافق موقت در کار نیست.»

هاآرتص در گزارش خود نوشت در اسرائیل، این انکارها به عنوان بخشی از تلاش حساب شده دولت بایدن برای اجتناب از اعلام توافق با جمهوری اسلامی به قصد اعلام «تفاهمات» محدودتر تلقی می‌شود.

بر اساس این گزارش، دو مقام ارشد اسرائیلی که با هاآرتص صحبت کردند با اشاره به اینکه هر گونه توافق با ایران باید به تایید کنگره ایالات متحده برسد، گفته اند دولت بایدن مایل است که موضوع توافق با جمهوری اسلامی به کنگره نرود و به همین علت آن را توافق نمی‌نامند.

در حال حاضر کنگره حزب دموکرات کنترل سنا را در اختیار دارد و جمهوری‌خواهان مخالف بایدن در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند و همین امر باعث می‌شود که موافقت با توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی در این مجلس با چالش روبرو شود.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که ۲۱ خردادماه مقام ارشد وزارت خارجه عراق اعلام کرد که این کشور پس از دریافت موافقت آمریکا، حدود ۲.۷۶ میلیارد دلار بدهی خود را که بابت خرید گاز و برق از ایران بوده است، به این کشور پرداخت خواهد کرد.

این مقام آگاه روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفته است که وزیر خارجه عراق پس از دیدار با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در حاشیه کنفرانس اخیر ریاض، موافقت آمریکا در این باره را به دست آورده است. همزمان یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز روز گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌های داخلی گفت که بخشی از وجوه بلوکه شده ایران برای هزینه زائران ایرانی و مواد غذایی وارداتی استفاده خواهد شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago