تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه از سوی مجمع عمومی؛ فلسطین آن را «تاریخی» و اسرائیل «ریاکارانه» توصیف کرد

به گزارش فرانیوز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رای مثبت ۱۵۳ کشور در برابر ۱۰ کشور مخالف از جمله آمریکا و ۲۳ رای ممتنع، قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد.

در حالی که ریاض منصور، سفیر تشکیلات فلسطینی در سازمان ملل متحد تصویب قاطع قطعنامه آتش‌بس در غزه را «تاریخی» خوانده، سفیر اسرائیل در سازمان ملل آن را به علت خطاب قرار ندادن حماس «ریاکارانه» خوانده و گفته هرگونه آتش‌بسی در شرایط کنونی تنها به بقای حماس و ادامه خشونت در منطقه خواهد انجامید.

این قطعنامه اگر چه الزام‌آور نیست اما همان طور که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته نشانگر تضعیف موقعیت دولت بنیامین نتانیاهو در ادامه جنگ علیه حماس در غزه است.

این دومین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف پایان دادن به جنگ در غزه است.

هفته گذشته آمریکا قطعنامه شورای امنیت را برای آتش‌بس بشردوستانه فوری در غزه وتو کرده و آن را دور از واقعیت‌های موجود خوانده بود.

این مجمع در اکتبر گذشته هم قطعنامه ای با هدف برقراری وقفه انسان دوستانه در غزه تصویب کرده بود.

با این حال قطعنامه ماه اکتبر با ۱۲۱ رای موافق در برابر ۱۴ مخالف و ۴۴ ممتنع تصویب شده بود اما قطعنامه امروز با ۱۵۳ رای موافق، ۱۰ مخالف و ۲۳ ممتنع، نشان از حمایت بیشتر کشورها و نارضایتی آنها از ادامه جنگ در غزه دارد.

با این وجود وزارت خارجه اتریش «کمبود اراده سیاسی» مجمع عمومی سازمان ملل را برای مسئول شناختن حماس در حمله ۱۵ مهر به اسرائیل «شرم‌آور» خواند و گفت اتریش به همین دلیل به قطعنامه این مجمع برای آتش‌بس فوری در غزه رای مخالف داد.

پیش از رای‌گیری، سفرای کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر سر قطعنامه غزه یک به یک سخنرانی کردند و در این میان سخنان لیندا توماس گرینفیلد، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل با دقت از سوی حاضران مورد توجه قرار گرفت چرا که تا کنون آمریکا جدی‌ترین مخالف آتش بس در غزه و اصلی‌ترین متحد اسرائیل در جهان بوده است.

خانم گرینفیلد در اظهارات خود تاکید کرد که موضع واشنگتن تمرکز بر فراهم کردن «یک صلح پایدار» میان اسرائیل و فلسطینیان است.

او گفت آمریکا با برخی از موارد در پیش‌نویس قطعنامه تهیه شده موافق است از جمله این که اوضاع انسانی و شرایط برای غیرنظامیان بسیار بحرانی و سخت است اما همزمان خواستار افزدون یک بند به این پیش نویس است که در آن حمله «شنیع» حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر را محکوم کند.

سفیر آمریکا همچنین گفت علاوه بر درخواست امدادهای انسان‌دوستانه برای صدها هزار غیرنظامی آواره در غزه، باید برای کمک‌های انسان دوستانه به گروگان‌های باقی مانده در دست حماس هم تلاش کرد.

خانم گرینفیلد گفت: «ما باید برای ایجاد پایه‌های یک صلح واقعی و پایدار تلاش کنیم، صلحی که اسرائیلی‌ها و فلسطینیان بتوانند در سابه آن در کنار هم و در کشور خودشان زندگی کنند».

ساعتی قبل از سخنان سفیر آمریکا در مجمع عمومی، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هم گفت اسرائیل در حال از دست دادن حمایت جهانی است.

سفیر اسرائیل نیز پیش از رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع دیگر نمایندگان سخنرانی کرد و با بالاگرفتن پوستری با یک شماره تلفن بر آن گفت: «اگر آتش‌بس واقعی می‌خواهید آدرس درست اینجاست. این شماره تلفن دفتر حماس در غزه است

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل پرسید: «اگر کشور شما جای اسرائیل بود چه می‌کرد؟ درخواست آتش‌بس؟ مسکو چه می‌کرد؟ پکن؟ استانبول؟ چطور جواب می‌دادید؟ همه اینجا جواب این سئوال را می‌دانند. به اعضای حماس بگویید اسلحه‌اشان را زمین بگذارند، خود را تسلیم کنند و گروگان‌ها را بازگردانند. این کار آتش‌بسی همیشگی را به بار خواهد آورد. چرا اینکار را نمی‌کنید؟ چرا حماس را مسئول نمی‌کنید. آتش‌بس تنها حاکمیت ترور حماس را طولانی می‌کند و من از تمامی کشورهای عضو مجمع عمومی می‌خواهم که علیه این قطعنامه رای بدهند.»

براساس برآورد سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شد، از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهرماه سال جاری کنونی، نزدیک به ۴۰ هزار ساختمان یا حدود ۱۸ درصد از تمام سازه‌های نوار غزه در حملات اسرائیل آسیب دیده یا ویران شده است.

به‌دنبال حمله غافلگیرانه و بی‌سابقه گروه افراطی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) که دست‌کم یک هزار و ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، ارتش اسرائیل حملات به غزه را آغاز کرد. در حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه، یعنی ۸۵ درصد کل جمعیت نوار غزه، در اثر این جنگ از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

این برآورد تازه بر اساس تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا در ۲۶ نوامبر سال جاری تهیه شده است.

با این حال کارشناسنان معتقدند به رغم استفاده از چنین فناوری، این احتمال وجود دارد که در تخمین مقیاس تخریب دچار اشتباه شده و تصاویر تمام آسیب‌های ساختمانی را نشان ندهند.

طبق این گزارش، به ساختمان‌ها در مناطق شمال غزه بیشترین آسیب وارد شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago