Categories: ایرانجهان

تصویب قانون ممنوعیت خرید زمین توسط چین و ایران در سنای آمریکا

به گزارش فرانیوز، سناتور جمهوری‌خواه مایک راندز که این اصلاحیه را ارائه کرده بود، گفت: چین و روسیه دشمنان بالقوه ما هستند و ایران و کره شمالی نیز دوستان ایالات متحده نیستند.

او ادامه داد: «این چهار دشمن، آمریکا را به عنوان رقیب اصلی خود می‌بینند و تنها تمایل دارند تا بهره و فرصت‌هایی را برای نظارت بر قابلیت‌ها و منابع کشور ما به دست آورند».

به گفته سناتور مایک راندز این اصلاحیه منطقی، سبب افزایش امنیت کشور ما خواهد شد. من خوشحالم که این اصلاحیه در قانون تامین منافع دفاع ملی آمریکا در سال جاری به کار گرفته شد و من با همکاری همراهانم تمایل دارم به سوی تصویب این قانون پیش برویم.

متمم مورد اشاره در مرحله بعد به مجلس نمایندگان ایالات متحده می‌رود و در نهایت نیز برای اجرایی شدن باید به امضای رئیس جمهور آمریکا برسد.

این اصلاحیه که با ۹۱ رای موافق به تصویب رسید، از رئیس جمهور می‌خواهد که در مورد هرگونه معافیت اعطا شده به نهادهای چهار کشور ممنوعه به کنگره گزارش دهد.

همچنین این قانون نهادها و افراد چهار کشور را از اجاره بیش از ۳۲۰ هکتار یا ۵ میلیون دلار زمین کشاورزی منع می‌کند.

البته این قانون شامل شهروندان دو تابعیتی از ۴ کشور ذکر شده و دارندگان اقامت دائمی آمریکا (گرین کارت) نمی‌شود و بیشتر شرکت‌های بزرگ وابسته به حکومت‌های این کشورها را هدف قرار می‌دهد.

یک شرکت چینی در پاییز سال ۲۰۲۱ از طریق شعبه خود در ایالات متحده، ۳۷۰ هکتار زمین کشاورزی را در ایالت داکوتای شمالی خریداری کرد تا یک کارخانه فراوری ذرت (کارخانه آسیاب ذرت) را در آنجا احداث کند.

این زمین در ۲۵ کیلومتری پایگاه نیروی هوایی گرند فورک قرار دارد که دارای پهپادهای حساس، ماهواره‌ها و فناوری‌های نظارتی است.

این پروژه تا پایان ژانویه به طور مستمر پیش رفت، تا اینکه وزارت هوایی ایالات متحده در انتهای ژانویه اعلام کرد که این نهاد دارای «دیدگاه واضحی» است که «این پروژه یک تهدید قابل توجه برای امنیت ملی است که همراه با ریسک‌های نزدیک و بلندمدت و تأثیرات قابل‌ملاحظه بر روی عملیات ما در این منطقه» دارد.

همچنین در سال ۲۰۱۶ یک میلیاردر چینی که از مقام‌های سابق ارتش حرب کمونیست چین بوده، حدود ۱۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در ایالت تگزاس خریداری کرد و قصد داشت در این ملک یک نیروگاه بادی احداث کند.

وقتی جامعه متوجه شد که پروژه بادی پیشنهادی به مالک چینی اجازه دسترسی به شبکه برق تگزاس را می‌دهد و این ملک در نزدیکی پایگاه هوایی لافلین، یک محل آموزش برای خلبانان نظامی، قرار دارد، نگرانی‌هایی دو مورد امنیت ملی برانگیخت.

کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ احداث این پروژه را با شرط اعمال تعدیل‌هایی تایید کرد اما به دلیل تصویب قانون جدیدی در ایالت تگزاس این طرح در سال ۲۰۲۱ متوقف شد.

قانون «محافظت زیرساخت‌های تگزاس» کسب‌وکارها و سازمان‌های دولتی این ایالت هر گونه معامله با شرکت‌های خارجی از چین، روسیه، کره شمالی و ایران که باعث شود این شرکت‌ها توانایی دسترسی از راه دور یا کنترل زیرساخت‌های حیاتی این ایالت را به دست بیاورند منع می‌کند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago