Categories: ایران

تصمیم جمهوری اسلامی برای سه نرخی کردن بنزین

به دنبال هفته‌ها گمانه‌زنی در مورد طرح دولت رئیسی برای سه نرخی شدن قیمت بنزین و گران‌تر شدن بنزین آزاد، به نظر می‌رسد این طرح به زودی اجرایی شده و بنزین آزاد نیز سهمیه‌بندی خواهد شد.

به گزارش فرانیوز، در طرح جدید، کارت سوخت خودروها در ابتدای هر ماه ۲۱۰ لیتر شارژ می‌شود که ۶۰ لیتر آن همان سهمیه قبلی بنزین دولتی با نرخ لیتری ۱۵۰۰ تومان است و ۱۵۰ لیتر دیگر بنزین آزاد با نرخ لیتری ۳۰۰۰ تومان است.

هنوز اعلام نشده که شهروندانی که بخواهند از بنزین آزاد بیشتر از سهمیه کارت سوخت خود مصرف کنند چقدر باید پرداخت کنند اما برخی گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که قرار است بهای بنزین آزاد بیشتر از سهمیه بین ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس قیمت‌گذاری شود.

اگر این گزارش‌ها درست باشد، شهروندان باید برای استفاده از بنزین آزاد خارج از سهمیه مبلغی حدود ۱۵ برابر قیمت فعلی پرداخت کنند.

از ابتدای سال جاری که استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه بنزین اجباری شد و بسیاری اعلام کردند که این موضوع مقدمه‌ای است برای طرح جدید بنزینی دولت که احتمالاً با سه نرخی شدن بنزین همراه خواهد بود.

گفته شده که تمامی جایگاه‌های کشور از نظر نرم‌افزاری به‌روزرسانی شده‌اند و بانک‌های عامل اقدامات لازم برای انجام تراکنش‌ها را انجام داده‌اند.

همچنین گزارش شده که تعدادی از نهاد‌های امنیتی در ایران از چند ماه پیش جلسات متعددی را برای هماهنگی در رابطه با تبعات افرایش قیمت بنزین تشکیل داده و تدابیری نیز در رابطه با اعتراضات احتمالی ناشی از این طرح پیش‌بینی‌شده است.

احمد مجرد، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه نیز در رابطه با جزئیات سهمیه‌بندی بنزین در کارت سوخت خودرو ها گفت: بنزین دولتی در صورت عدم استفاده تا پایان ماه، در کارت سوخت باقی می‌ماند و تا حداکثر ۹ ماه قابل‌استفاده خواهد بود، اما سهمیه بنزین آزاد در صورت عدم استفاده تا پایان ماه صفر شده و در ابتدای ماه بعد مجدداً شارژ می‌شود.

معمولاً این گونه طرح‌ها به بهانه مقابله با قاچاق سوخت مطرح می‌شود اما با این حال برخی از دست‌اندرکاران این حوزه بر این عقیده هستند که قاچاق سوخت سرمنشأ دیگری داشته و به مصرف‌کنندگان ارتباطی ندارد.

همایون صالحی رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری جایگاه‌داران سوخت ایران به تازگی عنوان کرد که قاچاق یک موضوع سیستماتیک است.

او افزود: اخیراً فرمانده مرزبانی اعلام کرد که ۱۱ میلیون لیتر سوخت و فرآورده قاچاق کشف شده است. این رقم آن‌قدر بالا است که نشان می‌دهد با کولبر و دبه نمی‌توانسته این قاچاق انجام شده باشد. ما حتی با قاچاق یک سی‌سی از سوخت و فرآورده‌های کشور مخالف هستیم، اما بر این باوریم که قاچاق عمده و اصلی سوخت از مبادی دیگر و از راه‌ها و به دست افرادی دیگر انجام می‌شود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago