Categories: جهان

تصمیم ایالات متحده برای ارسال «بمب خوشه‌ای» به اوکراین

به گزارش فرانیو، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در ۱۶ تیرماه گفت که جو بایدن، رئیس جمهور تصمیم‌گیری در این مورد را تا حد امکان به تعویق انداخت و پس از مشورت با رهبران بین‌المللی و بررسی وضعیت میدانی، تصمیم گرفت دستوری را امضا کند که بر اساس آن سلاح‌های درخواستی اوکراین را برای ارتش این کشور ارسال کند.

وی گفت: «ما همچنان در کنار مردم اوکراین می‌ایستیم تا از حاکمیت، آزادی و دموکراسی خود دفاع کنند.»

مهمات خوشه‌ای پس از شلیک و پیش از برخورد با زمین در هوا باز شده و تعداد زیادی بمب کوچک را در یک منطقه وسیع برای حمله به چندین هدف به طور همزمان رها می‌کنند. آنها را می‌توان از طریق هواپیما، توپخانه و موشک شلیک کرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر و سایر نهادهای بشردوستانه با استفاده از این نوع تسلیحات مخالف هستند زیرا برخی از این بمب‌های کوچک بعد از پرتاب منفجر نمی‌شوند. این مهمات منفجر نشده برای غیرنظامیان، به ویژه کودکان، خطر ایجاد می‌کند.

سالیوان گفت تخمین زده می‌شود که نیروهای روسیه در تلاش برای تصرف اوکراین، «ده‌ها میلیون» بمب را پراکنده کرده‌اند و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از این مهمات عمل‌نکرده و منفجر نشده‌اند.

او گفت، با توجه به خطری که از قبل، بمب‌های عمل‌نکرده روسیه به وجود آورده‌اند، تصمیم گرفته شد که اوکراینی‌ها حق دارند از سرزمین خود با هر سلاحی که لازم بدانند دفاع کنند.

کالین کاهل، معاون وزیر دفاع در امور سیاسی، گفت که مهمات ایالات متحده دارای نرخ شلیک ۲٫۵ درصدی است. یعنی احتمال عمل‌نکردن مهمات آمریکا ۲٫۵ درصد است.

او گفت که ایالات متحده گلوله‌های توپخانه استاندارد ۱۰۵ میلی‌متری و مهمات متعارف بهبود یافته دو منظوره (DPICM) را ارسال خواهد کرد DPICM مهمات خوشه‌ای هستند که توسط توپخانه شلیک می‌شوند.

طرفداران ممنوعیت بمب‌های خوشه‌ای می‌گویند که تا کنون تعداد بی‌شماری غیرنظامی از جمله کودکان بر اثر بمب‌های منفجر نشده مجروح و کشته شده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت اگر کاری انجام نشود، خطر برای غیرنظامیان اوکراینی افزایش خواهد یافت.

بیش از ۱۰۰ کشور، از جمله چندین عضو ناتو، بخشی از کنوانسیون مهمات خوشه‌ای (CCM) هستند. این کنوانسیون هرگونه استفاده، تولید، انتقال و ذخیره‌سازی مهمات خوشه‌ای را ممنوع می‌کند اما ایالات متحده و روسیه عضو کنوانسیون مهمات خوشه‌ای نیستند.

آقای سالیوان گفت که چندین کشور از این طرح حمایت کردند. او مدعی شد که با وجود اینکه اعضای کنوانسیون مهمات خوشه‌ای، مانند آلمان، از این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند، اما به صراحت این انتقال را محکوم نکرده‌اند.

او با اشاره به اینکه واضح است که روسیه مقصر است و اوکراینی‌ها صرفاً سعی می‌کنند از خود دفاع کنند، گفت: «در صورت پیشروی نیروها و تانک‌های روسی و تصرف قلمرو بیشتر، خطر آسیب غیرنظامیان بیشتری نیز وجود دارد».

اوکراینی‌ها موافقت کرده‌اند که استفاده از مهمات را به مناطق کم‌جمعیت محدود کنند تا محل استفاده از آن‌ها را ثبت کنند تا بتوان بمب‌های منفجر نشده را پس از جنگ بازیابی کرد.

قانون ایالات متحده، انتقال مهمات خوشه‌ای با نرخ انفجاری بیش از یک درصد را ممنوع می‌کند. با این حال، کاهل، معاون وزیر دفاع در امور سیاسی گفت که رئیس جمهور دارای اختیار قانونی برای چشم‌پوشی از این الزام است.

او ادامه داد: «بدترین چیز برای غیرنظامیان در اوکراین این است که روسیه در جنگ پیروز شود.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago