Categories: جهان

ترامپ به تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ متهم شد

به گزارش فرانیوز، بر اساس کیفرخواستی که بازرس ویژه، جک اسمیت، علیه ترامپ صادر کرده است، او به چهار اتهام فدرال متهم شده که شامل توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده، توطئه برای جلوگیری از اجرای یک فرایند رسمی، تلاش برای جلوگیری از اجرای یک فرایند رسمی و توطئه برای محروم کردن شهروندان از «استفاده آزادانه» از حقوق اساسی متهم شده است.

این دومین کیفرخواست ناشی از تحقیقات آقای اسمیت است. رئیس جمهور سابق آمریکا به طور جداگانه با ۴۰ اتهام مربوط به نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده در خانه خود در امارت مارآلاگو فلوریدا، مواجه است.

در واکنش به این کیفرخواست سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ عنوان کرد: «این چیزی نیست جز آخرین فصل فاسد در ادامه تلاش رقت‌انگیز خانواده جنایتکار بایدن و وزارت دادگستری آنها برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ که در آن ترامپ با اختلاف چشمگیری پیشتاز است».

کیفرخواست ۴۵ صفحه‌ای آقای ترامپ را به «توطئه» متهم می‌کند که شامل تلاش‌های وی برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات ۲۰۲۰ است.

در کیفرخواست آمده است: «هدف از این توطئه باطل کردن نتایج قانونی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ با استفاده آگاهانه از ادعاهای دروغین تقلب در انتخابات بود».

همچنین در این کیفرخواست فهرستی از شش نفر از متهمان دیگر این توطئه نیز آمده که چهار نفر از آنها وکیل هستند، یکی از مقامات وزارت دادگستری و دیگری مشاور سیاسی بود. با این حال نامی از این افراد برده نشده است.

کیفرخواست آقای اسمیت اذعان می‌کند که همه آمریکایی‌ها، از جمله آقای ترامپ، حق دارند بر اساس متمم اول قانون اساسی درباره انتخابات صحبت کنند و حتی ادعا کنند که او پیروز شده است. در این بیانیه آمده است که آقای ترامپ همچنین «در به چالش کشیدن رسمی نتایج انتخابات محق» بود.

اما مشکل زمانی آغاز شد که بر اساس ادعاهای مطرح شده او، «روش‌های غیرقانونی را برای تخفیف آرای مشروع و معکوس کردن نتایج انتخابات» دنبال کرد.

بر اساس کیفرخواست، توطئه ادعایی شامل گسترش «ادعاهای دروغین تقلب در انتخابات» و سازماندهی انتخاب‌کنندگان جایگزین در هفت ایالت بود. در کیفرخواست به ادعاهای خاص آقای ترامپ و متحدانش در مورد تقلب در رأی‌دهندگان در ایالت‌هایی مانند جورجیا، پنسیلوانیا، میشیگان و آریزونا اشاره شده است.

همچنین در این کیفرخواست ادعا شده که آقای ترامپ حامیان خود را با این «انتظار نادرست که معاون رئیس‌جمهور اختیار دارد و ممکن است از نقش تشریفاتی خود در روند صدور اعتبارنامه رئیس جمهور جدید برای معکوس کردن نتیجه انتخابات استفاده کند»، تشویق کرده است که به واشنگتن بیایند.

جک اسمیت، بازرس ویژه نیز روز گذشته و در یک کنفرانس خبری کوتاه اتفاقات ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را «حمله‌ای بی‌سابقه به مقر دموکراسی آمریکا» نامید و که نیروی محرکه این حمله دروغ‌هایی بود که با هدف برهم زدن «کارکرد زیربنایی» دولت در برگزاری و تأیید انتخابات مطرح شد. بازرس تحقیقات ویژه افزود که او قصد دارد «محاکمه سریع» را درخواست کند.

سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای گفت که «این اقدامات شیطانی با شکست مواجه خواهد شد و رئیس جمهور ترامپ دوباره به کاخ سفید راه پیدا می‌کند  تا کشور ما را از سوء استفاده، بی‌کفایتی و فسادی که در همه سطوح کشور رخنه کرده نجات دهد».

قرار است ترامپ فردا پنج‌شنبه ۳ اوت، ساعت ۴ عصر به وقت محلی در دادگاه حاضر شود.

اگر پرونده اتهامی علیه ترامپ در مورد اتهامات مرتبط با واقعه ۶ ژانویه در نیویورک باقی بماند و در همین شهر دادگاه برگزار شود انتظار می‌رود که یک هیئت منصفه خصمانه در این دادگاه حضور پیدا کنند.

آمار ثبت‌نام رای دهندگان نشان می‌دهد که در آنجا نزدیک به ۷۷ درصد از رای دهندگان ثبت‌نام‌شده دموکرات و فقط ۵ درصد جمهوری‌خواه هستند.

بسیاری از متهمان ۶ ژانویه سعی کردند محاکمه‌های خود را به جای دیگری منتقل کنند و تأکید کردند که حامیان آقای ترامپ در واشنگتن محاکمه عادلانه نخواهند داشت. اما قضات این درخواست‌ها را رد کردند. از میان پرونده‌های ۶ ژانویه که به محاکمه رفتند، تنها دو مورد با تبرئه از همه اتهامات به پایان رسید که در هر دو مورد قاضی تصمیم‌گیرنده بود و نه هیئت منصفه.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago