Categories: حقوق بشر

تداوم واکنش سینماگران زن به ممنوع‌الکار شدن به بهانه حجاب اجباری

به گزارش فرانیوز، کتایون ریاحی در واکنش به خبر ممنوع الکاری خود در یک استوری اینستاگرامی نوشته بود: شرافتم اجازه کار در سینمای امروز را نمی دهد… شما کی باشید؟

رخشان بنی اعتماد نویسنده و کارگردان نوشت: هنرمندِ بی اعتنا به شرایط جامعه، هنرمند نیست. هنرمند، مزدور و رعیت اربابانِ پادگانی نیست که سر به امربری خم کند.

هنگامه قاضیانی در استوری اینستاگرام خود نوشت: اینجانب هنگامه قاضیانی در صفحه رسمی خود برای چندمین بار میگم که من روز ۲۹ آبان ۱۴۰۱ که دستگیر شدم همون روز در بند ۲۹ آوین انفرادی در سئول با رضایت محض قلبی با تصمیم خودم در تنهاییم قبل اجرای حکم دادگاه با جهان بازیگری خداحافظی کردم و دوباره با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام در تاریخ ۹ تیر سال ۱۴۰۲ گفتم خداحافظ بازیگری، حالا چرا پس از یکسال که من خودم تصمیم به این مهمی رو گرفتم حس این رو دارید که شما منو ممنوع‌الکار کردید؟ سالها نشانه مهم شخصیت هنری من در حفظ عزت نفس و قدرت اراده من بوده تمام.

دنیا مدنی هم در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشته بود: «باعث افتخار و سربلندی بنده است که تحت نظارت هیچ رژیم و حکومتی نیستم.»

رضا کیانیان، بازیگر، نیز در واکنش به این اتفاقات، رویکرد دولت را سرمایه سوزری دانست و نوشت: این هنرمندان سرمایه های ملی هر کشوری هستند. آیا «سرمایه سوزی» برای کشور ما کار صحیحی است؟ به جای تعامل با این هنرمندان، «تیغ کشیدن» و «بریدن رشته گفتگو» صحیح است؟

او افزود: من از آقای اژه ای می پرسم. آیا دستگاه قضا چنین حکمی صادر کرده است؟ چون کار کردن حق طبیعی هر کسی است.

محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت مدیره خانه سینما، به روزنامه اعتماد گفته است که «اگر آقایان مبنا را قانون قرار داده اند و معتقدند هرکس قانون را رعایت نمی کند، نمی تواند فعالیت کند، پس بدانند خودشان اولین کسانی هستند که باید ممنوع الفعالیت شوند. مدیران و مشخصا مسئولان وزارت ارشاد و مدیران سینمایی قانون را رعایت نمی کنند.»

او افزود: اگر جلوی رفتار این آقایان گرفته نشود این تسری پیدا می کند و فردا از رئیس گرفته تا دربان دم در به خودشان اجازه می دهند بر مبنای مسئولیتی که دارند فعالیت را از هرکسی سلب کنند و این یعنی هرج ومرج و این برای کشور ما خوب نیست.

حبیب ایلبیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، به تازگی از ممنوع الکاری زنان بازیگر مخالف حجاب اجباری خبر داده و اعلام کرده بود این بازیگران دیگر در فیلم تازه ای بازی نخواهند کرد.

پس از آن، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم حجاب اجباری را قانون خواند و گفت:«کار کردن برای کسانی که قانون را اجرا نمی کنند، امکان پذیر نیست.»

پس از آغاز خیزش انقلابی سراسری در شهریور ماه ۱۴۰۱، شماری از هنرمندان و بازیگران زن ایرانی ضمن انتقاد از حجاب اجباری، خواستار لغو این قانون شده و با پوشش اختیاری در اماکن عمومی ظاهر شدند. شدند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago