تداوم فشارها بر جامعه بهائیان؛ تفتیش منازل سیزده شهروند دیگر در همدان توسط ماموران امنیتی

همزمان با تفتیش گسترده منازل بهائیان همدان در روز سه شنبه شانزدهم آبان، منازل دستکم سیزده شهروند بهائی دیگر مورد تفتیش قرار گرفت و برخی اقلام شخصی آنان نیز ضبط شده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از خبرگزاری هرانا، همزمان با تفتیش گسترده منازل بهائیان همدان در روز سه شنبه شانزدهم آبان، منازل دستکم سیزده شهروند بهائی دیگر به نام های شوق انگیر سروریان، پگاه مبین، اکبر نورانی، خوشگل رضایی، منوچهر ایوبی، حسن رضایی، امین مقیمی، شجاع جهانگیری، سامان خدایاری، پرویز سیفی، زیبا جهانگیری، آرزو جهانگیری و کاوه بیاتی توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت.

بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، همزمان با تفتیش گسترده منازل بهائیان همدان در روز سه شنبه شانزدهم آبان، منازل شخصی شوق انگیر سروریان، پگاه مبین، اکبر نورانی، خوشگل رضایی، منوچهر ایوبی، حسن رضایی، امین مقیمی، شجاع جهانگیری، سامان خدایاری، پرویز سیفی، زیبا جهانگیری، آرزو جهانگیری و کاوه بیاتی نیز توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران برخی از لوازم شخصی این افراد همچون مدارک شخصی، لوازم الکترونیکی و کتب دینی آنها را ضبط کرده اند.

لازم به ذکر است، روز سه شنبه شانزدهم آبان نعیم اقدسی، ندا محبی، ژاله رضایی، ژینوس شادابی، عاطفه زاهدی، مسعود آذرنوش، زرین احدزاده، فریده ایوبی و نورا ایوبی شهروندان بهائی ساکن همدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. 

همزمان منازل تعداد پرشماری از شهروندان بهائی ساکن این شهر مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

به گفته برخی از منابع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان بهائی، بازداشت و تفتیش منازل این افراد در بیشتر موارد با اعمال خشونت و ضرب و شتم آنها صورت گرفته است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.