تداوم زن کشی در ایران؛ راحله خودکشی نکرد، توسط پدر کشته شد

به گزارش فرانیوز، پنجشنبه ۲۲تیر۱۴۰۲، اخبار مرتبط با مرگ مشکوک دختری ۱۵ ساله به نام «راحله راهدار» در روستاری رازی از روستاهای خوی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

روزنامه اعتماد اما روز یکشنبه در گزارشی نوشت، راحله دختر ۱۵ ساله‌ای که گفته شده بود «خودکشی» کرده، توسط «والدینش» به قتل رسیده است.

روز پنجشنبه ۲۲ تیر ماه، خبر خودکشی راحله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. گفته شده بود که راحله ۱۵ ساله، پس از مشاجره با همسرش به خانه پدرش بازگشته و حلقه آویز کردن، به زندگی خود پایان داده است.

حالا پس از چند روز روزنامه اعتماد در گزارشی نوشته است که پدر راحله پس از بازجویی به قتل فرزندش به «دلایل نامشخص» اعتراف کرده است‌.

پدر راحله گفته، دختر نوجوانش را با همدستی همسرش به قتل رسانده است، اما هنوز از چرایی ماجرا چیزی نگفته‌اند.

گفته شده راحله در سن ۱۲ سالگی با اصرار والدین با مردی از توابع شهرستان ارومیه ازدواج می‌کند. او پیش از اینکه به‌قتل برسد به دلیل اختلافات خانوادگی با همسرش به خانه پدری آمده بود که توسط والدینش با تکه‌ای پارچه خفه شده و به قتل می‌رسد.

قتل دختران و همسران بدست مردان خانواده با دلایل آنچه که «ناموسی» خوانده می‌شود در ایران ریشه دارد. بسیاری از حقوقدانان «خلا قانونی» را عامل این «زن‌کشی» می‌دانند.

براساس قوانین جمهوری اسلامی، پدر قربانی، به خاطر حق خون،‌ عملا از مصونیت برخوردار است و می‌تواند درباره سرنوشت قتل فرزند خود از مجازات حداکثری فرار کند.

بنابر اخبار منتشر شده، خانواده این دختر ۱۵ ساله او را توسط شالی که دور گردنش گره زده شده بود خفه کرده و پیکرش را به مدت ۵ ساعت در طویله خانه‌شان رها کردند. ۵ ساعت بعد، وقتی یقین پیدا کردند جان‌باخته، به خیابان آمدند و فریاد زدند که او خودش را دار زده و جان باخته است.

روزنامه «اعتماد» نیز در گزارشی نوشته است که راحله فرزند دوم خانواده، در ۱۲ سالگی به اصرار پدر و مادرش با مردی که حدودا ده-پانزده سال از او بزرگتر بود ازدواج کرده و برای ادامه زندگی به ارومیه رفته است.

اعتماد به نقل از عموی این نوجوان ۱۵ ساله نوشته است که «قبلا هم خواهر بزرگتر راحله خودش را از ساختمان به پایین پرتاب کرده بود، زنده ماند، ولی دست و پایش شکست.»

اهالی روستای رازی گفته‌اند خواهر بزرگتر راحله نیز قربانی رفتار والدین خود بوده است. یک منبع آگاه به اعتماد گفته هانیه نیز در کودکی با مردی ازدواج کرد، اما مدتی بعد از همسرش جدا شد. بعد از مدتی دوباره ازدواج کرد، اما وقتی متوجه شد همسرش قصد دارد او را «بفروشد»، خودش را از پشت‌بام خانه به پایین انداخت، اما زنده ماند بعد هم به تهران رفت و کسی از او خبر ندارد.

زن کشی در ایران همچنان ادامه دارد و گزارش و بیان مطالب و حقایق در این حوزه و پرداختن به دلایل آن به جهت آسیب شناسی، موضوعی نیست که مقامات جمهوری اسلامی رغبتی به آن داشته باشند ، حتی پرداختن به این موضوع دردناک اجتماعی که با فجایع انسانی همراه است را جرم تلقی می کنند.

هفته گذشته و در تاریخ ۲۰ تیرماه دادستانی تهران علیه مدیر مسؤول روزنامه شرق، بابت انتشار مطالب خلاف واقع و غیرمستند در حوزه زنان اعلام جرم کرد.

در گزارش دادستانی آمده است: روزنامه شرق و شبکه اینترنتی وابسته به آن در روز‌های ۱۱، ۱۳ و ۱۴ تیرماه جاری با انتشار سه گزارش خبری با عناوین «ابهام در تشابه قتل زنان مثله شده»، «سارقانی با نمای جدید» و «هر چهار روز یک زن کشی» به طرح ادعا‌ها و مطالبی غیر مستند پرداخته است که موجب هراس زنان شده و مورد سوء استفاده رسانه‌های معاند قرار گرفته است.

در گزارش شرق تصریح شده بود که آمار رسمی و تأییدشده در رسانه‌های رسمی کشور می‌گوید در دو سال گذشته یعنی از خرداد ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ حداقل ۱۶۵ زن‌کشی در کشور انجام شده است؛ یعنی به‌طور میانگین هر چهار روز، یک زن در نقاط مختلف کشور به دست یکی از مردان خانواده‌اش به قتل رسیده است.

نکته دیگر برخود حکومت با این جرایم و فجایع است که مردان در ارتکاب به چنین جرایمی یا مجازات نمی شوند یا قاضی جزای متناسب با این عمل جنایتکارانه را برای قاتل در نظر نمی گیرد.

بنا بر قانون مجازات اسلامی در جمهوری اسلامی ایران مجازات «قتل نفس»، «قصاص» است،‌ اما مطابق ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی، «هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد، می‌تواند در همان حال آنان را به قتل برساند و در صورتی که زن مکره باشد، فقط مرد را می‌تواند به قتل برساند.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago