Categories: ایران

تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های کُردستان؛ تشکل‌های مردم‌نهاد فراخوان اضطراری منتشر کردند

به گزارش فرانیوز، جمال قادری، عضو «انجمن سبز چیا» که از صبح جمعه برای اطفای حریق در جنگل‌های مریوان کُردستان مستقر است، در گفتگو با ««پیام ما» می‌گوید: «متأسفانه مناطقی که درگیر حریق هستند، اغلب شیب تندی دارند؛ همین باعث شده خسارت آتش‌سوزی به عرصه‌های طبیعی بالا برود و کنترل آن سخت باشد.»

وی افزود: «در این دو آتش‌سوزی ۵۰۰ نفر از اعضای انجمن مشغول اطفای حریق هستند،‌ بعد از ساعاتی کمک به خاموش کردن آتش به کمپ دەرەوەران می‌آیند‌، آنجا استراحت می‌کنند،‌ غذا می‌خورند و آب می‌نوشند و باز به‌سمت منطقهٔ حریق می‌روند.»

به گفته قادری، از ابتدای امسال ۱۲۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه مریوان رخ داده است، اما تاکنون برآورد دقیقی از وسعت جنگل‌های سوخته در این آتش‌سوزی‌ها انجام نشده است.

این فعال محیط زیست می‌گوید که پیش از این در یک مورد از آتش‌سوزی‌ها ۲۴۰ هکتار جنگل سوخت و در موردی دیگر ۱۸۸ هکتار. اما وسعت آتش‌سوزی در مناطق نزدیک به مرز در روزهای اخیر بزرگتر از موارد قبلی است.

«انجمن سبز چیا» از سال ۱۳۸۷ که اولین دورهٔ هیئت‌مدیره و بازرس انجمن سبز چیا برگزار شد تا سال ۱۴۰۲، سهم چیا در کنترل آتش‌سوزی‌ها برجسته بوده و آنها را به یکی از انجمن‌های اصلی در حوزه محیط زیست غرب کشور تبدیل کرده است.

آنها در این راه کم هزینه نداده‌اند که دردناک‌ترین آن کشته شدن «شریف باجور» و «امید کهنه‌پوشی» در سوم شهریور ۱۳۹۷ بود که برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های روستای «پیله و سلسی» به آنجا رفته بودند.

مرگ دو عضو اصلی انجمن، نگرانی از تکرار چنین فاجعه‌ای را بین اعضای انجمن به وجود آورده،‌ به‌ویژه آنکه منطقهٔ حریق صعب‌العبور و تردد در آن دشوار است.

قادری می‌گوید: پنجشنبه شب در دەرەوەران دو نفر از اعضای انجمن از صخره پایین افتادند و دچار دررفتگی پا شدند. آنها الان در بیمارستان هستند تا درمان شوند. متأسفانه حجم و گسترهٔ آتش‌سوزی بسیار بالاست و سابقهٔ بدی که دربارهٔ آسیب‌های جانی به اعضا داریم، این واهمه را در دل همهٔ ما ایجاد کرده که مبادا اتفاق بدی برای فرد دیگری بیفتد.

سازمان منابع‌طبیعی به‌لحاظ قانونی متولی بخش بزرگی از عرصه‌های جنگلی است. بنابراین، این سازمان باید در این زمینه پاسخگو باشد.

در همین زمینه هم به گفتهٔ قادری ۱۰ نفر از ادارهٔ منابع‌طبیعی برای اطفای حریق آمده‌اند. او اضافه می‌کند: «دو اکیپ از ادارهٔ منابع‌طبیعی آمده‌اند که با هم ۱۰ نفر می‌شوند. از انجمن ما ۵۰۰ نفر شرکت کرده‌اند و هنوز موفق به کنترل آتش نشده‌ایم،‌ طبیعی است که ۱۰ نفر درنهایت کار زیادی از دستشان برنمی‌‌آید.»

ابتدای مرداد که حریق دیگری در کُردستان اتفاق افتاده بود،‌ انفجار مین باعث مصدومیت شش نفر شد. این روزها در منطقه‌ای که همچنان مین‌های بازمانده از جنگ وجود دارد،‌ آتش‌سوزی در جریان است.

با این‌ حال، ورود به منطقه به‌معنای احتمال بالای روبه‌رو شدن با خطر جانی است. همین موضوع سبب شده است نه منابع‌طبیعی نیروهایش را به نقطهٔ صفر مرزی بفرستد و نه انجمن چیا اجازه دهد فاجعه‌ای دیگر اتفاق بیفتد.

“انجمن سبز چیا” ساعاتی پیش با انتشار فراخوان فوری مجددا خواهان یاری مردم جهت مهار آتش‌سوزی در مریوان شده است.

این انجمن نوشت: چند روزی است مریوان در آتشی جهنمی است و بعد از کنترل کردن آن‌ها امروز دوبارە شعلە‌ور شدەاند. در حال حاضر در نزدیکی روستاهای “دەرەوەران، کیکن، نەچێ، هەنجیران، مڕانە، بایەوە و کۆلیت” آتش زبانه می‌کشد و اعضای انجمن سبز چیا و داوطلبان ۴۸ساعت است نخوابیده و در حال پیکار با آتش هستند.

انجمن سبز چیا تاکید کرد: این مجموعە خستە، گرسنه، تشنه و به خواب و استراحت نیاز دارند. روز، روز همت و پشتکار است. هر کس هرآنچە در توان دارد نباید دریغ کند، اجازه ندهید این روز برایمان به حسرت تبدیل شود.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago