Categories: جهان

تخریب یک سد بزرگ در اوکراین و احتمال وقوع سیلی عظیم

اوکراین نیروهای روسیه را مسئول انفجار سد نوا کاخوفکا در منطقه تحت کنترل روسیه در خرسون واقع در جنوب اوکراین معرفی کرد که می‌تواند باعث وقوع سیلی ویرانگر شود.

به گزارش فرانیوز، اوکراین روز سه‌شنبه، ۱۶ خرداد، با متهم کردن روسیه به انفجار سد بزرگ «نُوایا کاخوفکا» به روی رودخانه دنیپرو در استان خرسون، ابراز نگرانی کرد که این امر تهدیدی جدی را متوجه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا کند.

مقامات اوکراینی پیش از این هشدار داده بودند که خرابی سد می‌تواند ۱۸ میلیون مترمکعب آب را آزاد کند و باعث ایجاد سیل در خرسون و ده‌ها منطقه دیگر شود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین یک جلسه اضطراری تشکیل داده تا آسیب‌های وارده به سد را بررسی کند.

او در توییتر «تروریست‌های روسی» را مسئول تخریب این سد دانست و افزود که «این اتفاق به تمام جهان نشان می‌دهد که آنها [ارتش روسیه] باید از هر گوشه سرزمین اوکراین اخراج شوند».

سد نیروگاه آبی کاخوفکا و مخزن آبی به همین نام در دنیپرو در حدود ۸۵ کیلومتری شهر خرسون قرار دارد. این سد به طول ۳، ۲ کیلومتر و ارتفاع ۳۰ متر در سال ۱۹۵۶ ساخته شد و اکنون توسط نیروهای روسی کنترل می‌شود. مخزن سد با حدود ۱۸ میلیارد مترمکعب علاوه بر نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، آب شبه‌جزیره کریمه را تامین می‌کند که روسیه آن را به طور غیرقانونی ضمیمه خاک خود کرده است.

فیلم‌های ویدئویی به اشتراک گذاشته شده توسط زلنسکی نشان می‌دهد که مقادیر زیادی آب از بقایای سد در پایین‌دست می‌گذرد، در حالی که تخریب گسترده‌ای در دو طرف سوراخ شکاف دیده می‌شود.

همچنین میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در توییتر خود نوشت: «هدف واضح است: ایجاد موانع غیر قابل عبور بر سر راه پیشروی [ارتش اوکراین]» او در ادامه توییت خود آورده است: «برای کند کردن پایان عادلانه جنگ. سرزمینی وسیع، تمام زندگی نابود خواهد شد. بسیاری از شهرک‌ها ویران خواهند شد. آسیب هنگفتی به محیط‌زیست وارد خواهد شد.»

پودولیاک افزود: «روسیه باید فوراً به عنوان یک کشور تروریستی با همه عواقب حقوقی سخت شناخته شود.»

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا نیز به نظر می‌رسد که سربازان روسیه را مسئول «حمله بی‌سابقه» به سد می‌داند و در توییتر نوشت که «تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی به وضوح یک جنایت جنگی است – و ما روسیه و نیروهای نیابتی آن را پاسخگو خواهیم کرد».

از سوی دیگر ولادیمیر لئونتیف، شهردار شهر اشغال شده نوا کاخوفکا که از سوی روسیه منصوب شده است، اوکراین را مسئول انفجار سد دانست و گفت: «فقط قسمت بالای سد آسیب دید، اما خود سد سالم است».

خبرگزاری‌های دولتی روسیه، به نقل از لئونتیف نوشتند: «آب بالا آمده اما تا کنون نیازی به انتقال غیرنظامیان به محل امن نیست.» خبرگزاری دولتی تاس نیز نوشت که هیچ خطر فوری برای نیروگاه هسته‌ای ژاپوریژیا که آب خنک‌کننده را از مخزن نوا کاخوفکا می‌گیرد، وجود ندارد.

الکساندر پروکودین، فرماندار استان خرسون نیز در تلویزیون ملی گفت که تقریباً ۱۶ هزار خانه در این منطقه در «خطرناک» قرار دارند و در حال حاضر تخلیه می‌شوند. به گفته او سیل حداقل هشت روستا در این منطقه را فراگرفته است.

تصاویری هوایی و همچنین عکس‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده از رخنه‌ای عظیم در دیواره سد حکایت می‌کند. هنوز مشخص نیست سیل تا چه حد ویرانگر است. اما بسته به اینکه چقدر شکاف بزرگ باشد، سیل می‌تواند ویرانگرتر باشد.

مقامات پیش‌بینی کرده‌اند که ظرف ساعات آینده سیل مناطق بیشتری در سراسر منطقه را زیر آب ببرد. هرچند این موضوع به میزان شکستگی مرتبط است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago