Categories: ایرانجهان

تحریم ۷ فرد و ۶ شرکت مرتبط با برنامه موشکی جمهوری اسلامی در ایران، چین و هنگ‌کنگ

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا، شبکه‌ای شامل هفت فرد و شش شرکت در ایران، چین و هنگ‌کنگ را در ارتباط با تراکنش‌های مالی، خرید قطعات و فناوری حساس مربوط به برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی تحریم کرد.

به گزارش فرانیوز، خزانه‌داری آمریکا این شبکه را دست‌اندرکاران مبادلات مالی، خرید و تدارک قطعات و فناوری حساس و حیاتی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و سازمان‌های وابسته به آن، صنایع شیمیایی پارچین، صنایع الکترونیک ایران و سازمان هوافضا معرفی کرده است.

داود دامغانی وابسته نظامی جمهوری اسلامی در پکن در میان تحریم شدگان قرار دارد. او به هماهنگ‌کردن خریدهای نظامی از چین برای تهران متهم شده است.

فردی به نام قاسم حقیقت که شهروند ایرانی مستقر در چین و مدیر و سهام‌دار شرکت چینی «توسعه فناوری شب‌های درخشان پکن (Beijing Shiny Nights Technology Development)» است، نیز تحریم شده است. این شرکت به‌عنوان واسطه خریداری قطعات الکترونیک از طرف مشتریان ایرانی فعالیت کرده است.

نام شرکت خدمات کشتیرانی «آرامش دریایی» ایران و پنج شرکت چینی و هنگ‌کنگی نیز در فهرست خزانه‌داری امریکا به چشم می‌خورد؛ از جمله شرکت چینی Zhejiang Qingji به دلیل فروش سانتریفیوژ و دیگر تجهیزات و خدمات به صنایع شیمیایی پارچین از طریق شرکت واسطه بی‌پی‌صدر و مدیر و کارمند شرکت چینی Lingeo و یک شرکت تجاری مستقر در هنگ‌کنگ در این لیست قرار دارند.

تحریم این افراد و شرکت‌ها در واکنش توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی و رونمایی از موشک جدید هایپرسونیک فتاح از سوی فرمانده هوافضای سپاه پاسداران بود. روز گذشته سپاه پاسداران مدعی شد یک موشک مافوق صوت موسوم به “فتّاح” ساخته است که می‌تواند ۱۳ برابر سرعت صوت پرواز کند و برد آن تا ۱۴۰۰ کیلومتر است.

به دنبال اعلام رسمی رونمایی از موشک جدید فتاح توسط سپاه پاسداران، دولت بریتانیا اعلام کرد که این اقدام نقض محدودیت‌های بین‌المللی و بیانگر وجود تهدید جدی از سوی رژیم ایران برای امنیت جهانی است.

یک سخنگوی دفتر امور خارجه، منافع مشترک و توسعه دولت بریتانیا روز سه‌شنبه ششم ژوئن در بیانیه‌ای در این باره گفت: «ایران با وجود درخواست‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل برای توقف برنامه‌‌های بی‌ثبات کننده خود، از ساخت یک موشک بالستیک جدید خبر داده است و انتشار این خبر تنها چند هفته پس از ادعای پرتاب موفقیت‌آمیز موشک بالستیک از سوی ایران، نشان‌دهنده بی‌توجهی مداوم این کشور به محدودیت‌های بین‌المللی و تهدید جدی رژیم برای امنیت جهانی است.»

این مقام بریتانیایی تصریح کرد: «ما در کنار شرکای خود، متعهد به دیپلماسی برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و مسئول دانستن این رژیم برای فعالیت‌های بدخواهانه‌اش در سراسر جهان خواهیم بود».

همچنین جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس خبری اعلام کرد «ما خیلی شفاف تحریم‌های خود را وضع کرده‌ایم و عملاً با فعالیت‌های ایران در منطقه مقابله می‌کنیم.»

او گفت: «دولت بایدن از (آغاز کار خود) بسیار شفاف، دقیق و قاطع علیه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه به‌ویژه توسعه برنامه موشک‌های بالستیک پیشرفته این کشور دست به اقدام زده است.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago