Categories: ایرانجهان

تحریم‌های جدید آمریکا علیه شبکه حامی برنامه پهپادی سپاه

به گزارش فرانیوز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه، ۲۷ سپتامبر (۵ مهر)، پنج نهاد و دو فرد مستقر در ایران، چین، هنگ‌کنگ، ترکیه، و امارات متحده عربی را تحریم کرد.

بر اساس گزارش وزارت خزانه‌داری که روز پنج‌شنبه پنجم مهرماه منتشر شد، خانم فان یانگ مدیر شرکت «هنگ‌کنگ هیمارک الکترون مدل» همراه با شرکت یاد شده، همچنین حمیدرضا جان‌قربانی مدیر عامل شرکت «پیشگام الکترونیک صفه» اصفهان به همراه این شرکت در لیست سیاه آمریکا قرار گرفتند.

دو شرکت از ترکیه و یک شرکت مستقر در دوبی نیز وارد فهرست تحریم‌های جدید آمریکا شده‌اند.

آمریکا اعلام کرد که این افراد و نهادها در تهیه قطعات حساس برنامه پهپادی ایران مشارکت داشته‌اند. این شبکه تامین محموله‌ها و تراکنش‌های مالی در حمایت از سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهیه سرووموتورها را، که جزء حیاتی مورد استفاده در پهپادهای سری شاهد ایران است، تسهیل کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه با اعلام تحریم علیه دو فرد و پنج شرکت یاد شده، آن‌ها را «شبکه تهیه و ارسا قطعات پهپادی به ایران» معرفی کرده و دوباره تهران را به ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: پهپادهای ساخت ایران همچنان «ابزاری کلیدی برای روسیه در حملاتش علیه شهروندان و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین» است.

آمریکا به همراه اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا و چند کشور دیگر تاکنون چندین بسته تحریمی به‌دلیل ارسال صدها پهپاد انتحاری جمهوری اسلامی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین وضع کرده‌اند.

مقامات اوکراینی می‌گویند تاکنون بیش از ۴۰۰ پهپاد ایرانی از نوع «شاهد» را رهگیری و منهدم کرده‌اند، اما پهپادهای ایرانی در موارد زیادی نیز زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین را هدف قرار داده‌اند.

آمریکا ۲۸ شهریورماه نیز هفت فرد و چهار نهاد مرتبط با برنامه توسعه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) وهواپیماهای نظامی تهران را در ایران، روسیه، چین و ترکیه تحریم کرد.

آمریکا پیشتر پنج شرکت مستقر در چین و یک فرد را به‌دلیل فروش و حمل قطعات هوافضا، از جمله قطعات مورد استفاده برای هواپیماهای بدون سرنشین، به ایران تحریم کرده بود.

همچنین، شورای اتحادیه اروپا روز ۲۳ ژوئن (۲ تیر) هفت نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران، از جمله چهار شرکت ایرانی را به‌علت نقش داشتن در تولید و ارسال پهپادها به روسیه تحریم کرد.

در فهرست تحریم‌های اروپا می‌توان نام شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی (داما)، شرکت اوج پرواد ما دو نفر (مادو)، شرکت پرآور پارس، و صنایع هوایی شاهد را دید.

آمریکا، بریتانیا، کانادا، و اتحادیه اروپا در یک سال گذشته با اعمال چند بسته تحریمی کوشیده‌اند شبکه حمایت از پروژه تولید پهپادهای جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهند. با این حال، مشخص نیست این تحریم‌ها تا چه اندازه توانسته است بر برنامه پهپادی جمهوری اسلامی اثر بگذارد. 

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago