تبعات دعوت از زاکانی به بروکسل؛ نخست وزیر و وزیر خارجه بلژیک تحت فشار برای استعفا

روز گذشته الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک و حاجه لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، به دلیل اعطای ویزا به هیئت‌هایی از جمهوری اسلامی و روسیه برای شرکت در همایش شهرداران در بروکسل، مورد بازخواست نمایندگان این کشور قرار گرفتند.

به گزارش فرانیوز، رویترز گزارش داده است که وزیر خارجه بلژیک به‌ویژه به دلیل تایید درخواست ویزا برای شهروندانی از ایران و روسیه که تحت تحریم‌های بین‌المللی‌اند، تحت فشار است. این اتفاق تنها سه هفته پس از آزادی اولیویه واندکاستیل، شهروند بلژیکی از زندان‌های ایران، رخ داده است.

دو کرو و لحبیب در دفاع از خود اعلام کردند که نمی‌خواستند مذاکرات دیپلماتیک با ایران در آستانه آزادی واندکاستیل و سه اروپایی دیگر را به خطر بیندازند، اما قانون‌گذاران مخالف و همچنین احزاب ائتلاف این استدلال را رد کردند.

در حالی که حزب راست افراطی خواهان استعفای دی کرو، نخست وزیر بلژیک شده است حجه لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک نیز با درخواست شماری از نمایندگان پارلمان کشورش برای کناره‌گیری از سمت خود مواجه است.

از سوی دیگر تلویزیون ملی بلژیک گزارش داد هیئت ایرانی هنگامی که در بروکسل بودند، از دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار مجلس بلژیک که از مخالفان جمهوری اسلامی است، فیلمبرداری می‌کردند. صفایی پس از این اتفاق گفت که دیگر در بلژیک احساس امنیت نمی‌کند.

دریا صفایی دوشنبه به شبکه آرتی‌بی‌اف گفت: «ما به وزیری نیاز داریم که مسئولیت خود را بپذیرد. اگر برای پاسکال اسمت مهم بود که مسئولیتش را بپذیرد، حاجا لحبیب هم باید مسئولیت خود را بپذیرد. و پرسش مهم این است که فقط سه هفته پس از آزادی اولیویه وندکاستیل، او [وزیر خارجه] می‌پذیرد که تروریست‌ها به بروکسل بیایند؟»

نماینده ایرانی‌تبار پارلمان فدرال بلژیک در ادامه خواستار استعفای حاجا لحبیب از وزارت خارجه این کشور شد و به صراحت گفت: «او بارها نشان داده است که نمی‌تواند بفهمد چه کسی دشمن ما و چه کسی دوست ما است.»

فشارهای اپوزیسیون بلژیک برای استعفای لحبیب به دلیل آنکه زاکانی شهردار فعلی تهران، از تندروهای حامی حکومت و رئیس سابق بسیج دانشجویی است و نقش پررنگی در سرکوب اعتراضات دانشجویی سال ۷۸ داشته ، بیشتر شده است. همچنین حزب راست افراطی نیز خواهان استعفای دی کرو شده‌اند.

اتحادیه اروپا اول خرداد امسال بسیج دانشجویی را در ارتباط با نقض «جدی» حقوق بشر در ایران از جمله سرکوب «خشونت‌بار» اعتراضات دانشجویی در پاییز پارسال در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

پاسکال اسمت، مسئول شهرسازی و امور بین‌الملل شهرداری بروکسل که میزبان هیئت ایرانی بود، به دنبال اعتراضات گسترده در داخل بلژیک، از سمت خود استعفا کرد.

خبرگزاری فرانسه پیش‌‌تر اعلام کرده بود که اسمت با فشار علنی حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، مجبور به استعفا شده و وزارت خارجه این کشور او را متهم کرده که زمینه‌ساز سفر شهردار تهران و تثبیت او در جایگاه نایب‌رئیسی مجمع عمومی متروپلیس بوده است.

پاسکال اسمت در یک کنفرانس خبری، کناره‌گیری از سمت خود را اعلام و تاکید کرد که «هیچ خطای شخصی مرتکب نشده است». با وجود این، حاجا لحبیب مدعی شد پاسکال اسمت در حالی اصرار داشت علیرضا زاکانی را دعوت کند که وزارت خارجه بلژیک پیش از سفر، مخالفت خود را برای صدور ویزا برای او اعلام کرده بود.

پس از سفر علیرضا زاکانی به بروکسل، نزاع سیاسی میان دولت فدرال بلژیک و مقام‌های منطقه‌ بروکسل بالا گرفت، تا آنجا که وزیر خارجه بلژیک این سفر را موجب «کثیف شدن چهره» این شهر دانست.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران به همراه یک هیات از شهرداری تهران روز ۲۱ خرداد به دعوت شهرداری بروکسل برای شرکت در مجمع عمومی شهرداران کلان‌شهرهای مهم جهان به پایتخت بلژیک سفر کرد. این سفر با اعتراض گسترده شماری از مقام‌ها، نمایندگان مجلس و رسانه‌های این کشور مواجه شد.

تعدادی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی هم در روزهای ۲۳ و ۲۵ خرداد در بروکسل در اعتراض به این اتفاق، تجمع اعتراضی برپا کردند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago