Categories: ایرانجهان

تایید فرود هواپیمای ترابری وابسته به سپاه در کریمه از سوی آمریکا

به گزارش فرانیوز، رسانه‌های اوکراین شامگاه ۱۶ شهریور اعلام کردند که یک فروند هواپیمای ترابری ایلوشین ۷۶ متعلق به شرکت ایرانی «پویا» از فرودگاه شهر سیمفروپول در شبه‌جزیره کریمه که به اشغال روسیه درآمده است، به هوا برخاسته است اما شرکت پویا این خبر را تکذیب کرد.

با این حال وزارت خارجه ایالات متحده با انتشار توییتی عنوان کرد که جمهوری اسلامی همچنان در مورد حمایت خود از روسیه در جنگ اوکراین دروغ می‌گوید.

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این توییت عنوان کرد: «روز گذشته، شرکت هواپیمایی پویا وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو ساعت پس از فرود با یک هواپیمای باری بزرگ که برای حمل ماشین‌آلات سنگین طراحی شده بود، فرودگاه سیمفروپل در کریمه اشغالی را ترک کرد».

او در ادامه نوشت: «شواهد در دسترس جهانیان است، با این حال خطوط هوایی پویا این موضوع را رد می‌کند و رژیم ایران همچنان در مورد حمایت خود از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین دروغ می‌گوید».

دو روز پیش وب‌سایت اوکراینی پراودا با استناد به داده‌های وبگاه «فلایت رادار ۲۴» که ترافیک هوایی را رصد می‌کند خبر داد که هواپیمای ایلوشین ۷۶ شرکت پویا دو ساعت پس از آن که در فرودگاه شهر سیمفروپول بر زمین نشست، در ساعت ۱۷:۰۹ عصر، این فرودگاه را ترک کرد.

بر اساس گزارش این روزنامه، هواپیما ترابری متعلق به شرکت پویا به سمت جنوب شرقی حرکت کرد و پس از پرواز بر فراز دریای سیاه در نهایت به سمت مسکو رفته است.

شرکت هواپیمایی پویا که ابتدا با نام قشم ایر توسط بنیاد تعاون سپاه تأسیس شده و چندین بار تغییر نام داده است از سال ۱۳۹۷ به دلیل حمایت از تروریسم و انتقال سلاح و نیرو به سوریه تحریم کرده بود.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، شرکت هواپیمایی پویا پرواز هواپیمای ایلوشین ۷۶ این شرکت بر فراز منطقه پروازممنوع شبه‌جزیره کریمه را به منظور کمک‌رسانی به نیروهای روسیه «خبرسازی» خواند و آن را تکذیب کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «این هواپیما طی ۴۸ ساعت گذشته در فرودگاه مهرآباد پارک بوده و پروازی نداشته و انجام چنین پروازی کاملاً نشدنی است.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago