Categories: ایران

تایید خبر بازداشت فرزندان معاون اول قوه قضائیه در پرونده فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی

به گزارش فرانیوز، پس از انتشار خبر بازداشت دو فرزند یک مقام ارشد قوه قضائیه جمهوری اسلامی به اتهام فساد مالی در کانال‌های تلگرامی، یک خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران روز یک‌شنبه به طور رسمی تایید کرد که «دو فرزند محمد مصدق کهنمویی، معاون اول قوه قضائیه جمهوری اسلامی» و «قاضی معتمد سه تن از روسای قوه قضائیه»، از «۸ ماه پیش» به عنوان متهمان پرونده فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی محمد رستمی صفا، مالک گروه صنعتی رستمی صفا، بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به نهادهای امنیتی، دو فرزند معاون اول قوه قضائیه در جریان رسیدگی به پرونده فردی به نام «رستمی صفا» دستگیر شده‌اند. تسنیم از این فرد به عنوان «یکی از ابربدهکاران بانکی» نام برده است.

گفته شده که این بازداشت‌ها هشت ماه پیش صورت گرفته است.

این خبرگزاری حجم فساد در این پرونده را «۲۰ هزار میلیارد تومان» عنوان کرد و نوشت که «پس از برگزاری جلسات متعدد، دادگاه حکم قطعی و لازم الاجرای پرونده رستمی صفا را صادر کرد که با رای صادره بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی کشور باز خواهد گشت».

تسنیم بازداشت دو فرزند محمد مصدق کهنمویی، معاون اول رییس قوه قضاییه، در پرونده فساد مالی را نشان از برخورد بدون مجامله و تعارف قوه با اقدامات خلاف قانون نزدیکان مقامات» خواند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، هفته گذشته در نشست خبری خود بدون ذکر نام از بازداشت ۲ تن از فرزندان یکی از مقامات قوه قضاییه خبر داد.

همان زمان گمانی زنی ها حکایت از این داشت که بازداشت شدگان فرزندان معاون اول قوه قضائیه هستند.

تسنیم روز گذشته نوشت که دو فرد بازداشت شده، فرزندان محمد مصدق کهنموئی معاون اول قوه قضاییه هستند.

بنابر گزارش‌های منتشر شده، در این پرونده تا کنون ۸ نفر بازداشت شده‌اند که دونفر از آنها فرزندان معاون اول قوه قضائیه هستند. بنابر ادعای تسنیم رد پای یکی از ابربدهکاران بانکی به نام «رستمی صفا» نیز در این پرونده دیده می‌شود.

پرونده رستمی صفا یکی از پرونده‌های بزرگ در دستگاه قضائی بود که مرداد ماه امسال رای آن صادر شد.

بر اساس احکام صادره در این پرونده محمد رستمی صفا به ۱۵ سال حبس تعزیری، محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و «رد مال در حق شبکه بانکی کشور» به میزان ۱۸۱ میلیون و ۷۵۴ هزار یورو، ۹۶ میلیون و ۲۷۶ هزار دلار، یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون و ۶۹۶ هزار ین ژاپن و ۱۹ هزار و ۴۹۷ میلیارد و ۱۹۲ میلیون و ۶۵۶ هزار ریال محکوم شد.

مهدی رستمی صفا نیز به ۲۰ سال حبس تعزیری و امیرحسین رستمی صفا هم به ۱۲ سال حبس تعزیری و محرومیت از هر گونه خدمات دولتی و مشارکت در «رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی» محکوم شدند.

فرزندان محمد مصدق کهنمویی در حالی بازداشت شده‌اند که او در یک دهه اخیر به عنوان «معاون اول دادستان کل کشور در دوره ریاست صادق لاریجانی، معاون حقوقی رئیس قوه قضائیه و رئیس دیوان عدالت اداری در دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه» در قوه قضائیه حضور تاثیرگذاری داشته است.

خبر بازداشت فرزندان معاون اول قوه قضاییه را اولین بار یک کانال تلگرامی به نام «عیون» ، نزدیک به نیروهای امنیتی، در ۱۸ شهریور ماه منتشر کرده بود اما این کانال تلگرامی چند روز بعد از دسترس خارج شد.

نزدیک به دو هفته بعد، محمدرضا یزدی، فرمانده پیشین سپاه ویژه پایتخت و رئیس فعلی دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، شامگاه ۲ مهر ماه طی سخنانی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «دو فرزند یکی از مسئولان رده بالای جمهوری اسلامی گرفتار و درگیر فساد شده بودند» و من خودم نزد این مقام رفتم و و به او گفتم که این مدارک در مورد فرزندانش وجود دارد.»

محمدرضا یزدی البته اسمی از محمد مصدق کهنمویی، معاون اول قضاییه، نبرد اما گفت که از این مقام خواسته در صورتی که «مدارک فساد فرزندانش خطا است»، اعلام کند و اگر «در جریان فساد فرزندانش قرار دارد، مواظب باشد که از اسمش استفاده نکنند.»

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در همین مصاحبه تلویزیونی عنوان کرد که گزارش‌های متعددی از «فساد فرزندان» و اخیرا از فساد «دامادها» و دیگر بستگان مقام‌ها وجود دارد.

محمدرضا یزدی همچنین با تاکید بر اینکه «پرونده فرزندان و بستگان مقام‌ها را ابتدا به خود این مقام‌ها» اطلاع می‌دهد، گفت: « این مهم است که ما با مسئولان صادقانه و خیلی راحت مواجه شویم» تا مسئولان احساس نکنند که به خاطر تخلف فرزندان یا بستگان خود «زیر سوال می‌روند.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago