Categories: ایرانجهان

تاکید ۲۴۹ قانون‌گذار آمریکایی به بایدن: برای تحریم بیشتر ایران آماده شوید

این نامه که به امضا ۲۴۹ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از جمله ۱۱۰ دموکرات و ۱۳۹ جمهوری‌خواه رسیده است: «ایالات متحده باید تلاش‌های خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای افزایش دهد و بدون هیچ ابهامی به ایران اطلاع دهد که هرگونه پیشرفت بیشتر در برنامه هسته‌ای‌اش، عواقب شدیدی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت».

در این نامه بدون اشاره به مذاکرات اخیرِ میان تهران و واشنگتن گفته شده که «نمی‌توان اجازه داد که ایران برنامه هسته‌ای خود را بدون مجازات پیش ببرد.»

این نمایندگان از دولت بایدن خواستند با شرکای اروپایی همکاری کند تا در صورت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد از سوی رژیم، برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران آماده شود.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «ما معتقدیم که این هماهنگی با متحدانمان پیام قدرتمندی مبنی بر تعهد یکپارچه ما برای بازدارندگی از برنامه هسته‌ای ایران ارسال می‌کند».

این نام می‌افزاید: «ما همچنین معتقدیم که این پیام را به ایران می‌رساند که اگر تصمیم بگیرند خارج از تعهدات هسته‌ای خود عمل کنند، نمی‌توانند از مزایای لغو تحریم‌های بین‌المللی بهره ببرند.»

قانون‌گذاران آمریکایی همچنین بر همکاری روبه‌رشد ایران با روسیه و چین تأکید کردند و نوشتند «این همکاری اعتماد رژیم ایران را تقویت می‌کند تا منافع ایالات متحده و متحدانش را به چالش بکشد.»

برخی گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که دولت بایدن تلاش دارد کنگره ایالات متحده را دور زده و بدون جلب رضایت آنها با حکومت ایران به یک توافق موقت دست پیدا کند.

در همین حال ۳۳ سناتورهای آمریکایی، از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، قانونی را معرفی کردند که هرگونه توافق واشینگتن با تهران را که منجر به برداشتن تحریم‌ها شود، منوط به بررسی کنگره می‌کند.

در همین رابطه تیم اسکات، سناتور جمهوری‌خواه، به تلاش‌های مشابه در دولت اوباما برای دور زدن کنگره به منظور انجام مذاکرات برجام اشاره کرد و گفت: «اکنون زمان تضعیف موضع در برابر رژیم ایران نیست.»

وی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ نیز هست، روز دوشنبه در توییتر گفت: «اکنون دولت بایدن هم همان بازی را به کار می‌برد. من به همکارانم پیوستم تا پشتیبانی را برای ایجاد الزام در هر توافقی که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، به کنگره ارائه کنیم. اکنون زمان تضعیف موضع در برابر رژیم ایران نیست.»

سناتور جیم ریش، یکی از تنظیم کنندگان این قانون نیز عنوان کرده است: «از آنجایی که دولت بایدن در ازای وعده‌های مشکوک منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، به سود بادآورده دیگری برای رژیم ایران فکر می‌کند، بسیار مهم است که کنگره صدای خود را در برابر هر تلاشی برای کاهش تحریم‌ها حفظ کند.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago