Categories: ایران

تاکید مولوی عبدالحمید به برگزاری رفراندم در راستای خواست ملی

مولوی عبدالحمید با بیان اینکه مردم از نظام خسته شده اند، با تاکید بر لزوم ایجاد تغییرات بزرگ در کشور، به طور تلویحی به برگزاری رفراندوم اشاره کرد و گفت حکومت باید به آنچه مردم ایران می‌خواهند پاسخ دهد.

به گزارش فرانیوز، درحالی‌ که دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، شنبه ۲ اردیبهشت را روز عید فطر در ایران اعلام کرد، مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت، روز جمعه ۱ اردیبهشت، هم‌زمان با دیگر کشورهای اسلامی همسایه، نماز عید فطر را در زاهدان اقامه کرد.

این روحانی پرنفوذ اهل سنت در سخنانی، با اشاره به مخالفت علی خامنه ای با پیشنهاد برگزاری رفراندوم گفت: مردم ایران این نظام را به‌دلیل اینکه نام اسلام را بر خود گذاشته بود تحمل کردند، اما الان دیگر خسته شده‌اند و باید تغییرات بزرگ در کشور ایجاد شود.

مولوی عبدالحمید تغییرات سطحی در کابینه را برای مردم رضایت بخش ندانست و گفت: مسئولان کشور خود بررسی کرده‌اند و خوب می‌دانند نارضایتی گسترده است. وقتی‌ اقتصاد فلج باشد همه مشکل دارند، همه تحت‌فشارند و همه بدهکارند.

او تغییرات داخلی را تنها راه رضایت و حل مشکلات مردم دانست و از مقامات حکومت خواست تا به خواسته به حق مردم عمل کنند.

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش جمهوری اسلامی برای برقراری ارتباط با کشورهای همسایه اشاره و یادآور شد که تغییرات در این زمینه باید گسترش یابد تا جاییکه با تمام دنیا روابط حسنه داشته باشیم.

امام‌جمعه مسجد مکی زاهدان ادعای مسئولان درباره پایان اعتراضات در کشور را رد کرد و گفت: خاموشی مردم به معنای رضایت آن‌ها نیست، چراکه «پریشانی و رنج» گسترده است. با از دست رفتن ارزش پول ملی، سرمایه‌های مردم پودر شده است.

مولوی عبدالحمید با انتقاد از تصرف سرمایه‌های ملی به دست افراد و گروه‌های بانفوذ وابسته به حاکمیت، گفت منافع ملی مردم ایران قربانی منافع افراد، اشخاص، سازمان‌ها و ارگان‌های خاص شده است و سرمایه‌های ملی مورد «دستبرد» قرار گرفته‌اند.

او با بیان اینکه حاکمیت از سرمایه‌های ملی به نفع گروه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های خود استفاده می‌کند، گفت که در نتیجه این روند خزانه دولت خالی می‌ماند، درحالی‌که ایران کشوری ثروتمند است مردم با چالش و بحران اقتصادی روبرو می‌شوند.

امام جمعه زاهدان با بیان اینکه اقدام حکومت در راستای احقاق حقوق جان‌باختگان جمعه خونین زاهدان کافی نیست، گفت: مردم ایران خواهان اجرای عدالت‌اند؛ بنابراین نه‌تنها کسانی که مرتکب جنایت شدند و عامل بودند، بلکه کسانی که فرمان دادند نیز باید مجازات شوند.

عبدالحمید با اشاره به روز عید فطر گفت: امروز روز خوشحالی است، اما بسیاری از مردم به یاد عزیزان ازدست‌رفته‌شان در رنج‌اند. مردمی که در اعتراض‌ها کشته شدند، مسلح نبودند و کشتن آن‌ها نه‌تنها در قوانین بین‌المللی و قوانین اسلام، بلکه در قوانین داخلی ایران هم جایز نیست.

او خواستار آزادی زندانیان سیاسی و روزنامه نگاران و اهل قلم شد و به مسئولان حکومت توصیه کرد از بازماندگان کشته‌شدگان در نقاط مختلف ایران در هر نقطه و از هر قومیتی، دلجویی کنند.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در پایان سخنانش بار دیگر تلویحا به برگزاری رفراندوم اشاره کرد و گفت حکومت باید به آنچه مردم ایران می‌خواهند پاسخ دهد.

او همچنین تاکید کرد که مردم ایران از همه قومیت‌ها و مذاهب، منافع مشترک دارند و بر تمامیت ارضی کشور تاکید می‌کنند. انتقاد و اعتراض مسالمت‌آمیز حق آنان است و «حکومت مردمی» نباید مردم را برنجاند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago