Categories: جهان

تأکید عربستان و روسیه بر ادامه کاهش داوطلبانه تولید نفت

به گزارش فرانیوز، وزارت نفت عربستان روز گذشته اعلام کرد کاهش داوطلبانه تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت خود را تا پایان ماه دسامبر ادامه خواهد داد و به این ترتیب تولید روزانه نفتش در محدوده ۹ میلیون بشکه باقی خواهد ماند.

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از یک مقام وزارت انرژی این کشور که نامی از او برده نشد نوشت: «این تصمیم به صورت ماهانه مورد بازبینی قرار خواهد گرفت تا در صورت نیاز تولید نفت کاهش یا افزایش یابد».

او اضافه کرد که کاهش داوطلبانه اضافی تولید نفت در راستای تقویت تلاش‌ها توسط کشورهای عضو اوپک پلاس برای ثبات بازار نفت و توازن آن انجام می‌شود.

به دنبال آن روسیه نیز اعلام کرد که به کاهش داوطلبانه صادرات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت و محصولات نفتی تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داد.

عربستان سعودی و روسیه توافق کرده‌اند که تا پایان سال ۲۰۲۳، به کاهش داوطلبانه اضافی نفت به میزان مجموع ۱.۳ میلیون بشکه نفت در روز معادل بیش از یک درصد تقاضای جهانی، ادامه دهند.

کاهش داوطلبانه فروش نفت عربستان سعودی و روسیه، علاوه بر کاهش تولیدی است که در آوریل گذشته میان اعضای گروه اوپک پلاس توافق شد و بعداً تا پایان سال ۲۰۲۴، تمدید شد.

هدف روسیه و عربستان از کاهش تولید و عرضه نفت به بازار جهانی مقابله با کاهش قیمت این کالا است. در چند در ماه سپتامبر قیمت نفت به ۹۵ دلار در هر بشکه رسید اما این رشد قیمت دوام نیاورد و تا ۶ اکتبر به حدود ۸۳ دلار کاهش یافت.

پس از حمله حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه و افزایش تنش در منطقه تصور می‌شد که قیمت جهانی نفت نیز افزایش چشمگیری داشته باشد هر چند در روزهای نخست و افزایش تنش و احتمال گسترش جنگ به مناطق دیگر این قیمت رشد کرد.

پس از گذشت حدود دو هفته، نگرانی‌های بازار جهانی کاهش یافت و نه تنها صعود قیمت نفت متوقف شد بلکه کم‌کم کاهش نیز یافت و اکنون پس از گذشت ۱ ماه از جنگ غزه قیمت جهانی نفت به حدود ۸۵ دلار در هر بشکه رسیده است.

به باور کارشناسان، هدف اصلی عربستان سعودی از تلاش برای افزایش بهای نفت تأمین هزینه طرح‌‌های بلندپروازانۀ این کشور برای تغییر ساختار اقتصادی و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است.

همچنین افزایش بهای نفت در بازار جهانی به روسیه نیز کمک خواهد کرد تا هزینه سنگین تهاجم نظامی علیه اوکراین را تأمین کند چرا که قدرت‌‌های غربی از سال گذشته با تعیین سقف خرید نفت از روسیه در کنار سایر اقدامات تلاش کرده‌اند درآمدهای خارجی مسکو را کاهش دهند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago