Categories: جهان

بیش از ۳۵ هزار کشته‌ در زلزله ترکیه و سوریه؛ احتمال دو برابر شدن آمارها

بر اساس آخرین گزارش‌های رسمی از ترکیه و سوریه، تعداد کشته‌‌های زلزله هفته گذشته در این دو کشور همسایه به بیش از ۳۵ هزار نفر افزایش یافته است.

زمین‌لرزه دوشنبه هفته گذشته به بزرگی ۷.۸ که ده استان مرکزی ترکیه و شمال غربی سوریه را شدیدا لرزاند، تاکنون دست‌کم ۳۵ هزار کشته برجای گذاشته که بیش از ۲۹ هزار کشته متعلق به ترکیه است.

ناظران حقوق بشر سوریه آمار کشته‌شدگان در این کشور را بیش از پنج هزار نفر اعلام کرده است. سازمان جهانی بهداشت نیز از کشته شدن پنج هزار و ۹۰۰ نفر در زلزله سوریه خبر داده و اعلام کرده که این رقم در حال افزایش است.

مارتین گریفیتس رییس آژانس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل پیشتر در بازدید از شهر قهرمان‌مرعش، کانون زمین‌لرزه اخیر، گفت: «اعلام تلفات دقیق سخت است، اما مطمئن هستم که دو برابر یا بیشتر خواهد شد.»

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی افزود: «تاکنون در حق زلزله‌زدگان در شمال غربی سوریه کوتاهی کرده‌ایم و وظیفه ما این است که هرچه سریع‌تر این کوتاهی را اصلاح کنیم.»

دولت آمریکا از سوریه و دیگر طرف‌ها خواست فورا برای ایجاد دسترسی بشردوستانه به نیازمندان در پی زمین‌لرزه در این کشور اقدام کنند.

بر اساس اعلام مقام‌های ترکیه، تاکنون در مناطق زلزله‌زده دو هزار و ۴۱۲ پس‌لرزه ثبت شده و از این مناطق ۱۴۷ هزار و ۹۳۴ نفر تخلیه شده‌اند.

همچنین با کمک‌های بین‌المللی، در حال حاضر ۳۲ هزار امدادگر داخلی و ۹ هزار و ۳۶۹ امدادگر خارجی برای نجات زیر آوار ماندگان فعالیت می‌کنند.

همزمان با کمک‌های بین‌المللی دیدارهای مقام‌های سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای خارجی از دو کشور سوریه و ترکیه افزایش یافته است.

تدروس آدانوم، رییس سازمان بهداشت جهانی، روز یکشنبه در دیدار با بشار اسد گفت که او خود را برای باز کردن گذرگاه‌های جدید برای رساندن کمک‌ها به مناطق تحت کنترل مخالفانش آماده کرده است.

در حالی که امدادرسانی به مناطق تحت کنترل مخالفان یکی از چالش‌های اصلی امدادرسانی به زلزله‌زدگان در سوریه است، عملیات جستجو و نجات و آواربرداری در استان‌های ادلب، حلب، حماه، لاذقیه و طرطوس ادامه دارد.

اسد همچنین روز یکشنبه با عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد. این اولین دیدار یک مقام بلندپایه عرب پس از زلزله ترکیه و سوریه از این کشور است.

در ترکیه نیز وزیر خارجه یونان در سفری نمادین به ترکیه رفت و با همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه نیز با امیر قطر دیدار کرد.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago