Categories: جهان

بیست و ششمین روز جنگ غزه؛ باز شدن گذرگاه رفح برای خروج خارجی‌ها/ کشته شدن ۳۴ خبرنگار در جریان جنگ

به گزارش فرانیوز، صبح امروز ارتش اسرائیل اعلام کرد که شمار تلفات آنها در جنگ زمینی با حماس به ۱۲ تن رسیده اما ساعاتی بعد اعلام شد که با کشته شدن یک سرباز دیگر، تلفات ارتش اسرائیل به ۱۳ نفر افزایش یافته است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به تلفات اسرائیل گفت: «ما در یک جنگ سخت هستیم و این یک جنگ طولانی خواهد بود و تا کنون دستاوردهای مهمی به دست آورده‌ایم، اما زیان‌های دردناکی نیز متحمل شده‌ایم».

همچنین بنی گانتس، وزیر عضو کابینه جنگی اسرائیل نیز گفت «بهای جنگ سنگین و دردناک است» و «درحالی‌که جنگنده‌های ارتش اسرائیل علیه اهداف دشمن در عمق خاکش اقدام می‌کنند، ما هنوز روزهای سختی در پیش داریم».

در سوی مقابل نیز مقامات غزه اعلام کرده‌اند تلفات فلسطینیان در غزه به دلیل حملات هوایی اسرائیل به ۸ هزار و ۷۹۶ نفر رسیده است. هرچند تردیدهایی درباره صحت آماری که از سوی مقامات غزه که زیر نظر حماس فعالیت می‌کنند مطرح شده است اما تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تعدادی زیادی از کشته‌شدگان و زخمی‌ها در غزه کودکان و زنان هستند.

ارتش اسرائیل مدعی است که در حملات هوایی اهداف مرتبط با حماس را مورد حمله قرار می‌دهد و امروز نیز خبر داد که از آغاز جنگ علیه حماس، ۱۱ هزار موضع متعلق به این گروه تروریستی را مورد هدف قرار داده است.

از سوی دیگر امروز نیز پرتاب موشک از سوی شبه نظامیان حوثی یمن به سمت اسرائیل ادامه یافت و در اوایل صبح امروز ارتش اسرائیل یک موشک را در نزدیکی شهر ایلات بر فرار دریای سرخ را رهگیر و منهدم کرد. روز گذشته نیز ارتش اسرائیل یک موشک و دو پهپاد پرتاب شده از یمن به سمت اسرائیل را رهگیری کرده بود.

اسرائیل به افزایش حملات موشکی از سوی یمن، تعدادی ناوچه مجهز به سیستم پدافند هوایی در دریای سرخ مستقر کرده است. همچنین ارتش آمریکا نیز در منطقه دریای سرخ مستقر است و دو هفته پیش تعدادی موشک و پهپاد حوثی را که به سمت اسرائیل حرکت می‌کردند، رهگیری و منهدم کرده بود.

همچنین شرکت مخابرات فلسطین، پالتل، می‌گوید که با تداوم عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس، مجدداً «کلیه خدمات ارتباطی و اینترنتی» در نوار غزه قطع شده است. چند روز پیش نیز به دلیل آسیب زیرساخت‌های مخابراتی در غزه اینترنت و خطوط تلفن همراه این منطقه قطع شده بود.

در خلال این تحولات از صبح امروز گذرگاه رفح برای خروج افراد خارجی از باریکه غزه باز شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده با میانجیگری قطر بین مصر، اسرائیل و حماس، توافقی حاصل شده که بر اساس آن شهروندان خارجی دو تابعیتی‌ها و برخی از مجروحان می‌توانند تا از گذرگاه مرزی رفح بین مصر و غزه خارج شوند.

حدود ۷۰۰۰ شهروند خارجی و دو تابعیتی برای عبور از این گذرگاه نام‌نویسی کرده‌اند و قرار است روزانه ۵۰۰ نفر از این افراد، با عبور از گذرگاه رفح، وارد مصر شوند.

در روز چهارشنبه، نخستین روز اجرای این توافق، بیش از ۸۰ زخمی غیر نظامی هم پیشاپیش شهروندان دوتابعیتی از گذرگاه رفح وارد مصر می‌شوند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز روز چهارشنبه ۱۰ آبان اعلام کرد تاکنون ۳۴ خبرنگار در جریان جنگ میان اسرائیل و حماس کشته شده‌اند. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت از تعداد زیاد قربانیان حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا وحشت‌زده شده است.

بورل هم‌زمان بر حق اسرائیل در دفاع از خود در چارچوب قوانین بین‌المللی تاکید کرد و گفت باید از غیرنظامیان در جریان این حملات محافظت شود.

اسرائیل بار دیگر به نقاطی در اردوگاه جبالیا در نوار غزه حمله کرد.

به گفته مقام‌های غزه، حملات هوایی اسرائیل به اردوگاه جبالیا در روز چهارشنبه هم تکرار شد و چند مجمتع آپارتمانی هدف قرار گرفتند.

هنوز جزئیاتی از کشته‌شدگان و مجروحان احتمالی این حمله منتشر نشده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از دیدار با هاکان فیدان، همتای ترک خود در آنکارا تهدید کرد در صورت ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه، «وضعیت این گونه باقی نخواهد ماند و مقاومت اقدام غافلگیرانه دیگری را مورد تصمیم قرار خواهد داد».

او با هشدار به آمریکا و اسرائیل افزود: «در تامین امنیت منطقه و خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی امروز خود به مناسبت نزدیک شدن به روز ۱۳ آبان که جمهوری اسلامی آن را «روز دانش‌آموز» نامیده است، تروریستی خواندن گروه‌های فلسطینی را «بی‌شرمی» خواند و خواستار توقف فوری حملات اسرائیل به غزه شد.

او از کشورهای اسلامی خواست از همکاری اقتصادی با اسرائیل خودداری کنند.

خامنه‌ای با اشاره به برخی تجمعات شکل گرفته در کشورهای غربی در حمایت از فلسطین، دست داشتن تهران در سازماندهی این اعتراضات را رد کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago