بیانیه صدها نفر از اهالی فرهنگ در اعتراض به سرکوب ها؛ جمهوری اسلامی امیدی به فردای خود ندارد

به گزارش فرانیوز، ۲۶۳ شاعر، نویسنده و هنرمند در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط حبیب موسوی بی‌بالانی، شاعر و نویسنده زندانی، و سایر زندانیان عقیدتی شدند.

نویسندگان این بیانیه با بیان این‌که حبیب موسوی مبتلا به بیماری‌ها و مشکلات جسمی متعدد‌ی نظیر بیماری قلبی، دیسک کمر، افت شدید قند و فشار خون، بیماری معده و کلیه است، بابت به خطر افتادن سلامتی او در زندان ابراز نگرانی کرده‌اند.

امضا کنندگان تاکید کردند که موج سرکوب‌ها علیه اهالی فرهنگ نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به دوام خود امید چندانی ندارد.

در این بیانیه آمده است: «وقتی نظامی سیاسی، در سال ۲۰۲۳، چون اوان سده‌ بیستم و مشابه عمل‌کرد رژیم‌های تمامیت‌خواه آن دوران، این‌چنین همه‌جانبه و بی‌تخفیف، به جان تولیدکنندگان و نشردهندگان اندیشه و بیان می‌افتد، و درعمل آهنگ آن می‌کند که فضای فعالیت و حضور اجتماعی را تا آخرین دریچه بر روی آن‌ها کور کند، به‌ناگزیر باید نتیجه گرفت که این نظام سیاسی خودش نیز امید چندانی به احیای مشروعیت ازدست‌رفته و دوام و قرار فردای خویش ندارد».

امضاکنندگان این بیانیه خاطرنشان کردند: «اگر جز این بود، دست‌کم در ظاهر هم که شده، حکومت بین اعمال خشونت کور و فراگیر و مشروعیت متزلزل نسبتی برقرار می‌کرد».

در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: «به حکومت یادآور می‌شویم پا در راهی گذاشته که باید بر سرنوشت خود در آن سخت ترسان باشد».

امضا‌کنندگان این بیانیه همچنین به صدها مورد سرکوب نویسندگان داخل و خارج ایران در جریان «قیام ژینا» اشاره کردند، از جمله ترور و قتل صحنه‌سازی‌شده در قالب خودکشی، بازداشت غیرقانونی، آدم‌ربایی، تبعید، شکنجه‌‌های جسمی و روحی، احضار، تفتیش منزل، یورش غیرقانونی به منزل افراد در غیاب خودشان، تهدیدهای تلفنی و مجازی نویسندگان داخل و خارج ایران و احضار و بازجویی نزدیکان و اعضای خانواده برای فشارآوردن به نویسندگان و اهل قلم دور از ایران.

این بیانیه افزود: «ما، اعضای جامعه‌ی ادبی، فرهنگی، هنری، و رسانه‌ای ایران و امضاکنندگان این بیانیه، البته به این روش‌های حذفی و سرکوب‌گرانه، دهه‌هاست که خو کرده‌ایم، و اهل قلم همیشه نخستین قربانیانِ امواجِ پیاپیِ سرکوب در نظام سیاسی مستقر و آگاهی‌ستیز بوده‌اند و هستند».

این بیانیه با تاکید بر لزوم آزادی فوری و بی‌قیدوشرط حبیب موسوی و دیگر کسانی که به‌خاطر نشر اندیشه و نوشتار خود در بند شده‌اند، خواستار توقف «این روند خفقان‌گستری و برچیدن سایه‌ ارعاب و تهدید بر سر جامعه‌ی ادبی» شد.

فرزان سجودی، شمس اقاجانی، عباس شکری، نیما نیا، نازی عظیما، رویا تفتی، پروین سلاجقه، مریم آموسا، پیرایه یغمایی، بهار الماسی و حسن نایب هاشم از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago